onsdag den 9. januar 2008

Vesterbros bedste kaffe

1. Sort Kaffe og Vinyl

Det er vist de færreste som ikke ved at VHA især nyder at lade ganen feste med varme drikke fra Skydebanens og Vesterbros bedste kaffebar.
Bønnerne er fra den ligeledes udmærkede Risteriet i Studiestræde, som også leverede til nu hedengangne Granola. Glimrende cappocino og cortado med masser af smag.

2. Riccos/Istedgade

Er egentlig lidt i tvivl om Ricco egentlig burde være så højt oppe på listen, for det er meget svingende oplevelser man får nede for enden af Istedgade. Kaffen er som regel god, men aldeles blond gymnasie ekspedition og lidt for meget gøgl præger stedet i disse dage.

Der er sidenhen nogle ok tilføjelser til kaffeguiden, såsom den billige på-tår hos Galle Jessen og den helt fine tag med kaffe de laver i Vesterbros bedste boghandel, Thiemers Magasin, i Tullinsgade.

Absolut værste oplevelse var den lunkne kop affaldsprodukt jeg sidst fik i verdens mindste kaffebar. Træls.

12 kommentarer:

Mathias sagde ...

Det her kan virkelig dele vandene.

At Riccos overhovedet optræder på listen, vil jeg anse som den største skandale siden Thomas Andie. Det sted er i fucking frit fald og har været det i mindst et år.

Engang så fint, nu så pinligt. Elendig ekspedition, slatten kaffe og sidst (og det bliver så også sidste gang) jeg var forbi, var jeg efterfølgende i tvivl om det var Skippers Bodega eller en kaffebar, jeg var havnet på. Talentløs er ikke en dækkende beskrivelse for den sølle undskyldning af en kaffebar.

Aaaahhh... det hjalp.

Sort Kaffe & Vinyl er en vinder - ligeså meget på grund af stemningen, men også fordi Christian sælger en god cortado, der som favorit netop er blevet afløst af cappuccinoen (på anbefaling af denne artikels signatur). Og så er det lige rundt om hjørnet for 1650erne.

På grænsen til Vesterbro, Gl. Kongevej that is, er Estate ejet af Claus Gøgler Meyer den bedste smagsoplevelse. Selve stedet er ikke ophidsende og priserne er til den tunge side - men smagen: yum yum.

Granola (desværre netop lukket) havde også god kaffe, men bedre havregrød. Priserne var også lidt tunge. Leif, der ejede biksen åbner måske et nyt sted i det der nu er Kiwi & Mango på den modsatte side af Værnedamsvej.

Verdens Mindste... jeg er heller ikke imponeret over kaffen, men langt fra så arrig som Kalle.

Naturbageriet på Istedgade - dyrt og dårligt, skulle du få lyst til morgenbrød og lune bønner.

Baresso, Vesterbrogade. Lousy betjening, ok kaffe.

Jeg mangler Thulins, men de får besøg lige om lidt.

Andreas sagde ...

Så enig i det meste. Dog mangler jeg at gøre mig selv den tjeneste at prøve kaffen på det udmærkede franske konditori Montmartre i Oehlenschlägersgade. Hvis den bare så nogenlunde følger kagerne til dørs, så må den smage fremragende.

Det plager mig desuden en smule, at jeg heller aldrig rigtig kom ind på livet af den fine Granola. Da den lukkede, var jeg kun lige blevet forelsket i stedet og deres overraskende gode ristede rugbrød med ost, marmelade og æble. Men den slags kan man kun laste sig selv for. I just never took the time...

Mathias sagde ...

Andreas: Det er faktisk en mindre skandale, at du aldrig kom ind under huden på Granola. Men dog godt at du fik en snas af rugbrødsparadis. Så sandelig a royal treat.

Kalle sagde ...

Riccos er bestemt i frit fald, men der er stadig et stykke vej ned til Estate, Baresso og Verdens Mindste.

Granola var klart godt, men var alt for dyrt. Det holder/holdt ikke.

Mathias sagde ...

Kalle, du mener vel ikke sådan helt oprigtigt-på-hjertet-agtigt, at Estate laver dårlig kaffe? (nu ser vi bort fra prisen)?

Kalle sagde ...

Nej, men det er helhedsindtrykket jeg tænker på her. Don Tapa og jeg var derinde fornylig og var ved at blive kvalt i stedets børnevenlige latte indretning.

Jeg tænker hele pakken, mister Buch.

Mathias sagde ...

Jo, jo. De er rigtige nok pissesmarte på Estate. Den køber jeg.

Men i en helhedsvurdering er Riccos altså stadig den helt, helt store taber. Især fordi de HAR været gode, men er faldet så utroligt meget af på den.

Det kan selvfølgelig ikke udelukkes, at du har været heldig - og at jeg har været det modsatte de sidste tre-fire gange, jeg har været der.

Peace.

Andreas sagde ...

Åh, Estate. Jeg har vist kun dristet mig ind i dette tilsyneladende Barista Wonderland en enkelt gang. Men jeg følte altså ikke 'kaffe i verdensklasse'-følelsen.

Der er noget, ved de der Meyer-steder, jeg ikke helt har lært at holde af. Det er big business og upersonlig betjening, men det er jo også fin kvalitet på samme tid. Godt, men temmelig kedeligt.

Anonym sagde ...

Ingen grund til at disse Skippers Kaffebodega, som den retteligt burde hedde. En mageløs færgekaffe de skruer sammen og tvinger igennem den forkalkede trakt. Me en småkage er det som en tidsrejse i dansk kaffekultur.

Estate har måske 14-15 stykker i kaffe, men de har et stort fedt 0 i hygge, stil og fedt klientel.

Montmartre og Tullins haar jeg ikke prøvet.

Københavns bedste kaffe ifølge Don Tapa: øko-biksen Verde på hjørnet af Nørre Farimagsgade og Frederiksborggade (den indvendige forlængelse af Nørrebrogade). Kaffen er fra Riccos og god, men det er andre ting der giver den star quality:

1) Betjeningen - søde og dedikerede uden for mange dikkedarer men alligevel med et stort repertoire og en anbefaling i ærmet. Ind imellem tilsat et stænk af fin melankoli.
2) Combos - morgenkomplet'en med valgfri kaffe og en bolle med smør og pålæg samt to stk frugt til 35,- Alternativt valgfri kaffe + god sandwich til 45,- Det er noget jyden kan forstå, men de nye regler er at man selv skal spørge efter det. Det giver den der fede Sam's Bar stemning hvor man lige kender hinandens navne..
3) Go' uprætentiøs urban stil, go' musik, mange andre lækre varer på hylderne og et par online computere i vinduerne.

Hvis det er sheer kaffekvalitet har jeg i flere år sværget til kaffebaren i Elmegade. har aldrig rigtig fundet ud af hvad det sted hedder, men det skulle vist også være lidt trendy at have mystik-kortet på hånden. 'Den Lille Overskudsmand' eller alternativet 'Lattemanden' har bla. fungeret som betegnelser gennem tiden. Hvis ikke det var for den lidt for overskudsagtige jazzede stemning og den manglende nyhedsværdi ville det sted bejle til at kravle øverst op på podiet.

Nå, men nu kom vi for alvor væk fra Vesterbro - spændende hvad moderator siger til det..

Kalle sagde ...

@Don Tapa

Uha ja, den lille fimsede overskudsmand i Elmegade er god! Good call.

Mht. den der Verde bisk, er de der combo tilbud kun til dem der kommer der tit eller kan man også spadsere ind fra gaden direkte?

Mathias sagde ...

Lyder godt det der Nørrebro. Måske man skulle kommer der.

Details on combo, please.

Anonym sagde ...

Altså, combo'erne. Huh, alene tanken her en sen nattetime. Skal lige ha' et moment..

Okay så: Det er sådan at man hvis man lige siger, at man har fået anbefalet stedet og har hørt at de har et tilbud på enten morgenbollen + kaffe eller sandwich + kaffe så skulle det være godt nok. Der er ikke sådan noget pjat med små klippekort, specialdesignede til at blive væk. Sådan nogle er jeg lidt træt af - og her tænker jeg særligt på den franchise-barselstue som kalder sig selv for 'Kaffesalonen'. Det eneste kredit de får fra tapa'en er, at de var førsterykkere på rygeforbuddet. Nå, men nok om ventesalen for de vordende mødre - tilbage til øko-oasen på Nr Farimagsgade:

http://www.facebook.com/profile.php?id=6172254995

Wauw! Facebook-profil! Så er der ikke nogen der skal komme og sige, at de grønne ikke er med på noderne. Jeg tilslutter mig den hidtil eneste kommentar - fra 'Tina' og påpeger i øvrigt at 5 ud af de 6 fans on display er daaamer. De er helt syge med den grønne bølge.

Til slut må anbefalingen herfra lyde på deres cortado, evt med lidt ekstra mælk hvis den er for krads! Men, som sagt de er altid klar med en anbefaling, særligt den lidt ranglede og nørdede type med antydning af Hanekam a la White Man's Dembele.