mandag den 12. februar 2007

Legender

Ovre i Sverige gør man mange gode ting, man laver spændende musik, spændende tøj og såmænd om man ikke også laver nogle forbandet gode fodboldmagasiner.

Offside er intet mindre end et fantastisk fodboldblad for voksne mennesker, som forstår den helt specielle mandlige melankoli der er forbundet med at holde med fodboldhold i de lavere divisioner. I det nyeste nummer er det dog alligevel som om at de formår at overgå sig selv. Her kårer de med hjælp fra læserne en top elleve over de største kulthelte nogensinde i Allsvenskan.
Og til trods for at jeg ikke kender meget til de spillere der er portrætteret, så kan jeg godt følge begejstringen der er i at hylde spillere som Johnny Ekström med bobbelpermen og Samir Bakaou - Densorte perle. Og at de så samtidigt har lavet 11 helt fantastisk fine t-shirts, en til hver spiller, det sætter jo bare prikken over i'et.

Når jeg læser sådan noget så savner jeg at man laver den slags herhjemme og om min klub. Jeg savner at vi er bedre til at huske og hylde vores gamle helte. Jeg vil mindes de 5 bedste overskæg fra 80'erne, Allan Reeses magiske hårpragt, Morten Donnerups driblinger, Eric Soler's fantastiske Allan Reese hår, kæmpen Jean Paul von Der Burgh som vist blev fløjet ind fra Japan. Og jeg vil have dem alle på farvestrålende flotte t-shirts startende med den her:


8 kommentarer:

Tore sagde ...

Glem heller ikke siden http://svenskafans.com - et fantastisk brugerbaseret website, hvor fans af alverdens klubber selv skriver artikler og debatterer.

Jesper sagde ...

Uhh; vi har jo fat i en af de helt store drenge, når vi taler Johnny Ekström - rundt regnet en milliard landskampe og erfaring fra Serie A, Bundesligaen und so weiter. Kynisk betragtet er der måske bare lidt mere suppe at koge på sådan en kylling end på Gunnar Lind?
Når det er sagt er jeg mere end enig i at man sagtens kunne dyrke de typer, der rummer legende-materiale. Karl, du nævner jo flere af dem, og personligt har jeg et blødt punkt for snegle og højt hår. Jeg synes fx at Graulunds initiativ var prisværdigt, og Allan "Husfred" Reese er jo næsten ubeskrivelig. Men selvom der er langt mellem alvorligt højt hår, er der håb forude. Nee' på Fyn render Ken Ragus jo rundt, og selvom han i øjeblikket kører shorty-stil, ved vi jo, at han rummer rasta-potentiale. Derfor, kære BSN: KØB, KØB, KØB! Hvis Peter Sand kan få en efterlønsordning i Fredensvang, kan Ragus vel også?

Kalle sagde ...

Jesper:

Jeg er helt enig i at Ekström er en langt bedre historie end tragedien Gunnar. Jeg tror bare helt grundlæggende, at jeg savner at man holder de gamle helte i hævd. Der er så mange gyldne overskæg og gode historier, som det er lykkedes for Offside at grave frem.

Og samtidigt har man jo også de gamle helte oppe i Bajen, som Nacka, som virkelig var en levemand. Der findes endda en statue af manden i Söder et sted.

Og havde vi nu været hurtigere ude i sagen-Ragus, så var der måske en fremtidig afrohåret statue på Stadion Alle i 2015.

Graulunds kost var alt, alt, alt for kortlivet iøvrigt. Rudbæk havde en, Kim Ziegler havde en, Uffe Jacobsen havde en, alle de store havde en.

Anonym sagde ...

Jeg så MEGET gerne Salifu med an lille veltrimmet Abdul Sule-agtig snegl. Det ville være den direkte vej til legende-status.

Kalle sagde ...

Don Tapa:

Tjaaa. Den afrikanske mustache er bare en svær størrelse. Den er god, men stikker ikke så meget i øjnene som havde den siddet på en John Helt eller en Pierre Larsen.

Det er som om at man skal være midtbanespiller eller midterforsvarer og ligbleg, førend kosten kommer til sin ret.(se også: Lüstü)

Anonym sagde ...

Jeg kom lige til at dvæle lidt ved Erik Solér (hvilken århusiansk mand med respekt for sig selv kan sige sig fri for at have gjort det) og så gik det op for mig hvor lidt jeg ved om hans fortid. Det der HSV-emblem tager jeg som et udtryk for at han har spillet der, men jeg troede egentlig, at Fredensvang var hans første og sidste udlandseventyr inden han stoppede karrieren og begyndte en ny i de mere lyssky afkroge af fodboldverdenen. Der hvor Rune Hauge møder George Graham, og hvor sørgelige skæbner som Mikkel Beck, Søren Lerby, Karsten Aabrink, Per Steffensen mfl snylter sig til millioner.

Mathias sagde ...

Der er skam mange spændende ting at læse om denne Solér, der - heldigvis da - ikke længere lusker sig til ussel mammon som spilleragent.

Til gengæld bor han sammen med sin tidligere landsholdskollega Tore:

http://no.wikipedia.org/wiki/Erik_Sol%C3%A9r

Kalle sagde ...

Pikant. Jeg er sikker på at der ligger en god historie der et sted. Den psykolog uddannede norske fodboldspiller, som blev agent, droppede ud og flyttede ind med en anden fodboldsspiller.

Det er legende potentiale!