lørdag den 19. februar 2011

Peter Sørensen bag bog om kniplinger

Snydt! Altså Peter Sørensen har lavet bøger om kniplinger, men det er næppe vores Peter Sørensen, der jo ellers har jo travlt med mange ting. Ind i mellem også at være AGF-træner.

Nå, men manden hvis poser under øjnene, vi stadig drømmer om at få en gyngetur i, har som tidligere skrevet, forfattet en bog sammen med Hans "ud-på-røv-og-albuer" Lauge. Noget så moderne som en email-korrespondance mellem de to. Nu er den så udgivet.

Vi skal nok få den læst og skrive et par ord om den, når vi har fået tilsendt et anmeldereksemplar (*HOST*HOST*). Når vi ikke må nøjes med et uddrag.

Indtil da tager vi selveste Kurt Lassens ord for gode varer:
„Ikke siden Fodboldenglen af salig Hans Jørgen Nielsen har jeg læst bedre litterært bud på fodboldens forfatning. Dog i en anden boldgade, der har bevæget sig væk fra fiktionen til blandingsbiografiens dokumentarisme, tankens velskrevne rekonstruktion og en tyk streg under den autenticitet, der løfter mailudvekslingen højt op over hverdagens medietrummerum.“

Så skidt pyt med at Kurts bøger er udgivet på samme forlag, Bogkompagniet. Tjek i øvrigt deres parade af mærkværdige udgivelser.

7 kommentarer:

Jesper sagde ...

Det er sgu ellers spøjst nok, at Kurt Lassens lovord ligefrem bliver brugt som madding - al den stund, at selvsamme Lassen har redigeret bogen (det har han i hvert fald selv skrevet på sin FB-profil).

Nå, men det er en detalje, som ikke skal have lov til at skygge for Matthias' eksemplariske blogindlæg. Det er jo en myriade af links, mayn - kudos!

Og nu, hvor vi har lettet på hatten, lader vi den lige svæve lidt i næsegrus respekt for Bogkompagniets politik udi tags - tjek lige udstyrsstykket til "Subkultur": Hooliganisme – Graffiti – Street art - Satanisme – Psychobilly – Straight edge - Goth – Queer – Anarki.

Stærke sager.

Søren HC sagde ...

Det har han - altså redigeret den. Sidder med den i hånden - altså bogen. Men jeg iler ikke med en anmeldelse. For først skal den læses, dernæst forstås - og bedømt på en hurtig bladring, kan det sidste kan godt tage længere tid end det første.
Der er mere namedropping med udgangspunkt i det gamle Grækenland end i fodboldens blå bog.

Men jeg kan da afsløre så meget, at Peter Sørensen ikke var, og dermed vel også er, begejstret for VB's indkøb af det aalborgensiske overskudslager i sin tid og, at han - altså Peter Sørensen - har været til parterapi. Dog ikke med Kurt Lassen, men sin hustru.

Og for de helt nyfigen, så kan man af bogen også udlade, at Peter Sørensen fik held med at få en bedre løn end Jan C. i første omgang havde tænkt sig.

Det er vist det - sådan lige on top of the hour.

Mathias sagde ...

Jeg var sgu ellers sikker på, at jeg havde skrevet, at det var Kurt, der også havde redigeret. Det står der nemlig i den post, der også bliver linket til... God stil dér uanset hvad.

Og så lyder det ikke som en bog, der død og pine skal læses.

Andreas Mikkelsen sagde ...

Men hvad er det der 'fodb@ld'? Det er selvfølgelig ret smart, når det nu en en e-mail korrespondance.

Men alligevel. Fodb@ld?

Mathias sagde ...

Ha ha... ja, det er sgu da egentlig lidt ogginokket.

Søren G sagde ...

Sørensen filos@fering står altså også kun nr. 3 efter 'Hundekunster' og 'Livets dans' på listen over must read's.

Peder Vendelbo Mikkelsen sagde ...

BT har bladret lidt i bogen:

Men findes moral i fodbold?

http://www.sporten.dk/fodbold/men-findes-moral-i-fodbold

Ud fra deres citat kan man godt tro at der er mere snavs i bogen:

"- Træneren Ove og mennesket Ove har ikke den balance, jeg husker fra tidligere. Den gamle Ove insisterede på både ambition og moral. Den åndelige anatomi hos den nye Ove er angrebet af en kynisme og umoral, der undrer mig. Jeg tror, at mange års brudte løfter og snigfulde alliancer i fodbolden har næret mistro og mismod. [...] Jeg forvirres og undres dagligt. Som forleden, hvor han i utide introducerer lønforhandlinger ved at tage udgangspunkt i, at andre klubber er efter ham. Det retoriske spørgsmål lyder: "Nu har Per Bjerregaard ringet to gange, og jeg har afvist ham. Hvad siger jeg, når han ringer tredje gang? Underforstået: "Hvad vil I give - økonomisk?", skriver Hans Lauge."

"Peter Sørensen oplevede ikke en splittet Ove Christensen. Og han drejer kritikken tilbage på sportschefens bord.

- Jeg husker jubelen blandt alle [...], da vi på overlegen vis spadserede gennem 1. division i 2007-08, men hans (Ove Christensens, red.) moralske tilgang til sit job var i mine øjne den samme fra først til sidst. Og I elskede ham. Og selv om du forhandlede med Allan Kuhn, som sprang fra, og med mig i vinterpausen 2008-09, tog du jo heller ikke selv konsekvensen af den moral, du nu beklikker, svarer Peter Sørensen og giver et eksempel på, at også sportsdirektøren Lauge handlede i strid med god tone i Vejle-tiden - netop i sit samarbejde med Ove Christensen og uden om Sørensens vidende.

- Eksempelvis kunne jeg ikke acceptere, når I forholdt mig interne oplysninger, som vedrørte mig og mine muligheder for at udføre mit job på bedste vis. Det var at anfægte min hæderlighed og nedværdigende, og det ville jeg ikke finde mig i, skriver Peter Sørensen i bogen. Hans Lauge leverer senere et andet eksempel på et fravær af moral i en fodboldklub.

- En træner udstyrer - for at optimere præstationen - en given spiller med en falsk forklaring om, at holdkammeraterne er utilfredse med den pågældende spillers indsats. Spilleren tager ordet på et møde og konfronterer truppen med udsagnet. Truppen benægter naturligvis at have kommenteret den pågældende over for træneren. Og træneren benægter også. (Eksemplet er dit eget.) Som moralsk aktør har denne leder spillet bedste kort af hånde - nemlig sin troværdighed. Hvor mange gange kan man genoprette tilliden til hinanden, hvis løgn og bedrag styrer relationerne?, skriver Hans Lauge."