mandag den 16. juni 2008

Er det bare mig...

... eller gik de kulinariske indlæg lidt fløjten, da fjollesæsonen begyndte?

Det endda mens de uhørt maskuline grillkul gjorde deres indtog og tilførte årets første pølsehøst en helt ny smag (som regel af tændvæske og briketter fra den billige engangsgrill, men hva' fa'en).

Nå, det her bliver i virkeligheden nok et freudian slip af den seneste tids madoplevelser.

* Lad mig begynde i Irma, der nu også er at finde i Århus (x 2) og Odense - tillykke med det. Det gør lige pludselig den næste anbefaling landsdækkende, og det føles en kende nyt her i 1657'erne ikke at have kæden for sig selv, men måske det bare kræver lidt tilvænning. Anbefalingerne går på supermarkedets pølser, der byder på fix-faxerier at hidtil uset karakter.

Denne signatur anbefaler de marokanske tapas-hapsere (25 kr.) og ikke mindst dens noget tykkere storebror, pistaciepølsen. Ja, det står der. Det smager som medister med nøjjer. Pistacienøjjer. Og det smager godt.

* Sushirestaurten Bento, tidl. Halmtorvet nu i de listige hotellers kvarter, serverer ikke længere frokost. Som om det ikke er hårdt nok at blive fritstillet og bruge sit liv på at blive sødmælksfed af Sort Kaffes altid med kærlighed frembragte latté - næ, nu kan man sgu heller ikke få sin kyllingeteriyaki til frokost. Synd, hvis du ikke nåede at prøve sådan en. Til gengæld har de hyret en japansk bartender til at jonglere i de sene aften- og nattetimer.

* Apropos Sort Kaffe må ugens kradsbørstige anbefaling i den retning gå til stedets lungo. Det er andet ord for en espresso - forskellen er bare, at vandet får lov til at løbe længere tid gennem bønnerne (40 sek. mod espressoens 25), og dermed vrider den sidst magi og koffein ud af dem. Lad mig sige det diplomatisk: Det er ærgerligt, Sort ikke har toilet, når der er sådan en krads fætter på menuen. Den burde egentlig være receptpligtig.

* Havregrød-ristet rugbrødsmad-milkshake-kaffe-med-mere butikken Granola er snart færdig i de nye lokaler på Værnedamsvej. Leif, der ejer biksen, har god smag, kan man se. I modsætning til manden der bestyrer isbaren et andet sted på vejen. Ud over at servere bogstavelig talt smagløs is, er han også XXX (indsæt selv injurerende tillægsord). Spøjs, kalder man det vist i Jylland.

Der er sikkert mere. Blandt andet har min nabo fortalt, at han har hyperaktiv DAMP, hans onkel var i Waffen SS, selv har han en fortid i Hjemmeværnet og gemmer stadig på en 9 mm. Den skal han skyde arabere med, for de er ved at overtage landet, og han bryder sig sgu ikke om dem. Fortalt, fordi jeg spurgte, om han ikke kunne pudse mine vinduer, nu han var igang med sine egne... Det var et sidespring af mindre kulinarisk kaliber.

21 kommentarer:

Anonym sagde ...

Ham her ?

http://nl.truveo.com/Interview-med-Jesper-Oswald-Ismand/id/2796423442

Færdes på gaden dagligt, han irriterer mig. Har aldrig haft lyst til hans is. Så til mit fortov vælger jeg Københavns Kommune.

Kalle sagde ...

Er det dog ikke lækkert bare en gang imellem med noget der bryder med al den superlækre Værnedams lækkerhed?

Mathias sagde ...

Ham ja. Han har afvigende karaktertræk..

Kalle sagde ...

Jamen, jamen! Jeg kan da godt se at han er gak, men er det ikke nogle af de der gak mennesker som bryder med det pæne smørhul som Vesterbro er ved at blive?

Jeg savner grimme spillehaller, isenkræmere og halalslagtere. Og hvis der åbner en ny ekslusiv børnetøjsbutik, jamen, så er det da rimeligt træls.

Mathias sagde ...

Det er ikke det, jeg opponerer imod. Manden er gak på den ufede måde. Virkelig.

Alt du efterlyser findes i øvrigt på Vesterbrogade. Der er der faktisk en del grimme spillehaller.

Værnedamsvej er lækkert, lækkert, men også Frederiksberg aight?

Kalle sagde ...

Ok ok, godt ord igen. Så mangler vi bare en Emmerys i Yvonnes lokaler. Boo Yah!

Kan forresten supplere med at fortælle at de pølser som Mathias omtaler såmænd ikke er eksklusive for Irma, men også kan fås i Netto. Sågu!

Mathias sagde ...

Og garanteret billigere. Godt tip!

Rygterne vil vide, at der åbner - og det glæder nok især dit litterære hjerte - en boghandel i Yvonnes nu lukkede bix.

Kalle sagde ...

Så bliver det nok en fesen boghandel med et navn a la "Pelikanens Næb" eller noget tilsvarende tovligt. Bog og Ide eller nothing!

Anonym sagde ...

nå æv, nu er emnet ismanden vist udtømt. kan tilføje at jeg har været trofast kunde hos kinagrillen (her kan der tales om discount smag interiøresk men deres wan-ton var glimrende) indtil igår, hvor jeg konstaterede at priserne på menukortet var hevet 10-30% i vejret. det er vist ikke helt afstemt inflationen.
så jeg vippede let men opgivende på min six-pence, sukkede og lod mine fødder føre mig sikkert over vejen til fortroligheden og frederiksberg.

ah, der blev jeg lige 50 år ældre....

Mathias sagde ...

Nemlig. Andelsforeningen vil ikke have noget kæde-tjubang, så ingen lækre ekspeditricer som vi ellers kender dem...

Anonym sagde ...

Don Tapa og undertegnede testede "Irma Pølserne" i forbindelse med en ordentlig omgang Korv med mos, pilsner og en russisk rundbarbering af vores svenske fætre.

Fremragende pølse, særligt sammen med ribsgele og mos!! Kan virkelig anbefales.

Resultatet var så fortjent som noget kan være, dog ærgerligt at vi ikke har et skandinavisk hold med videre frem, og jeg kommer til at savne Hanssons hockey-frillar og Zlatans selviscenesættelse.

Andreas sagde ...

Det her er fandeme en mærkelig tråd (kalder vi det egentlig 'tråd' her på det her fisefornemme site?).

Der er i øvrigt sket ting og sager på den kulinariske front nede i den pæne ende af Istedsjoveren. Bagelmanden har udvidet sit i forvejen velvoksne dynasti med en juicemand. Jeg bliver vist ikke en ligeså flittig kunde derinde, som jeg er i hans salatborg ved siden af.

Og så er der jo den der besynderlige Thai take away, som er åbnet der på Oehlenschlägersgade, hvor man før kunne købe sandwich, burgere og den slags. Jeg synes, de er lidt pebrede derinde, men maden fejlede ikke noget, da jeg testkørte den.

Og så lige til sidst: sikke en masse skt. hans over det hele på Vesterbro i år. Riccos forsøger sig med en charmeoffensiv ved at slå pjalterne sammen med de hjemløse. Det skal nok kunne få en blogger i blækhuset...

Mathias sagde ...

Hør lige her, Andreas. Det er helt tilsiget, at du blander Riccos ind i den her (enig, meget skæve tråd.. det kan vi godt kalde det.)

Du ved, at jeg nu bliver nødt til at skrive, at jeg trods et års boykot for nylig så mig nødsaget til at besøge det *Q#€EW sted.

Jo, jo. Mega-mokke (og det er hun, KRONISK sur tæve) der hadede mig fra det øjeblik, jeg sagde "hej" til hun - uden at skylle eller rense sit filterdippedut for forgængerens kaffeefterladenskaber - servede sin lorte kop kaffe.

Var man ikke i dårligt humør blev man det på under fem minutter. Imponerende. Nu er det officielt: Jeg sætter aldrig mine fødder på det sted igen. Så må de hjemløse få deres penge fra mig et andet sted. . . hvis de altså ikke betler med et Riccos krus i hånden.

Og så må jeg hellere testkøre thaien.. (skrev jeg det?). Jeg er gået forbi flere gange og har tænkt "nej". Næste gang bliver det så nok et ja.

I øvrigt: de der sandwiches Le Gourmand på Værneren til pebrede 65 kr. er fremragende. Vælg den med kaninrillet, grønne blade, sennep og sager. Eller farseret andehals.

Holy, det er frankofil-fimset på en helt tilgivelig måde.

Kaysen sagde ...

Endelig en tråd med perspektiver til at udvikle sig eksplosivt ala "dannebrog på stadion"! Www.morethan.nutritious er efterhånden blevet helt mainstream og består kun af klappe-smileys.

Is-tossen er bare en røvbanan, givetvis er isbaren er revalideringsprojekt efter han brændte ud i reklamebranchen. Hvem fanden stikker en slikkepind i en is? (skal jeg spise slikkepinden mens min is smelter, eller febrilsk forsøge at placere slikkepinden i sikker afstand fra ting som man ikke vil have klistret ind i sukkerstads, mens man spiser isen ...). Og hvem gider i øvrigt spise en sukkerknald på en pind, ud over børnelokkere?

Værnedamsvej bliver aldrig lækker Kalle, dertil har de handlende det for nemt. (Helges Ost: "Det kan du sgu selv gøre", på spørgsmålet om de gad skiveskære min just indkøbte pølse som satte mig tilbage 250 kr.)

En ting der irriterer mig er, hvor fanden man finder en ordentlig pizza. Det kan ikke passe jeg skal blive ved med at køre ud til mit gamle sted på Ama´r for at få mit fix ...

Mathias sagde ...

Tak for opbakningen i is-gate fra Værnedamsvej. Jeg havde helt glemt hans tåbelige slikkepinde-stunt.

Din behandling hos Helge undrer mig til gengæld. Jeg har så godt nok kun købt sandwiches der, og han har endnu ikke bedt mig smøre den selv...

Mht. pizza: Jeg aner det ikke. Itzi Pitzi er overvurderet og ellers kan jeg ikke lige komme i tanke om steder, der overhovedet kan nævnes ved navn.
Jeg tror Kalle og Andreas kan byde ind her? (Kaysens hjemmelavede er faktisk noget at det bedste pizza, jeg har fået i mange år.)

Anonym sagde ...

Tony's pizzaria i istedgade not far from bodegabumsen krølle er et glimrende sted at få pizza!

Simon

Andreas sagde ...

Rygterne går godt nok, at hash-fjollehovederne hos Benito (er det Benjamin, den hedder nu omstunder?) er faldet af på den, men der serverer de nu ellers en fin syditaliensk pizza. Det er på Dybbølsgade, det går for sig.

Jeg har altid holdt af Itzi Pitzi, men hvis det partout ikke skal være den, så er Vesterbrogade jo altså også et bud med den lille enklave af italienske kælderpizzeriaer de her derovre.

Men hvis man skriver om frivilligt at køre til Amager og bruger ordet 'fix' i samme sætning, så lugter det altså lidt af, at smagen på den pizza ikke betyder så fandens meget. Så ville jeg nok hellere smide en 50'er på KFC og så bare få mine 'varer' med hjem i en fart, hvis det var mig...

Kalle sagde ...

Gode pizzer:

Vesterbrogade i kælderen. Efter Enghavevej, når man kommer inde fra byen. På højre side, kan ikke huske hvad det hedder, skråt over for Zugar Baby.

Tonys er sårn ok, men ikke helt vildt fantastisk. Der er åbnet et nyt pizzeria på Istedgade lige ved Gasværksvej, som virker ok lovende.

Itsi Pitzi er ok. I gamle dage, da det hed La Mensa di Benito i Dybbølsgade, det var kræææææææææs.

Og det der nye Casserolle med mad fra Asien er sårn ok, men også ganske dyrt. Gode sommerruller, bestemt.

Mathias sagde ...

Tonys har jeg afskrevet efter en tredages sygemelding for et par måneder siden...

Måske man skulle prøve Istedgade/Gasværkvejs seneste. Som jeg forstår det, er den ejet af de samme, der har kiosken på hjørnet. Om det er godt eller skidt, ved jeg ikke...

Andreas sagde ...

Man får ellers ikke for alvor lyst til at tage sig en bid italiensk gastronomi, mens man står i kø i ceruttågerne inde i 'Internaltional Kiosk', som butikken på hjørnet hedder.

Den der kombi med spillehal og kiosk, som bliver mere og mere udbredt, er sgu en lidt mærkelig størrelse. Fødevarer (også dem uden emballage) serveret i røgtåger og dunkel belysning. Måske inspireret af spillerpræsentationerne ved ishockeykampe?

Men pizzeriaet virker meget fint, selvom den unge italienske ekspedient virker lettere fraværende. Det kunne måske også være noget med tung røg og dunkel belysning...

Anonym sagde ...

l?se hele blog, pretty good