lørdag den 11. april 2009

Den nye stil

Endelig fik vi set, hvad der skal.

Ingen chancer, usammenhængende spil (det er den diplomatiske fortolkning) - og tre point. Voila! Eriktionen har fundet sin trylleformular! Viva Eriktionen! Skulle nogen nogensinde seriøst ha' ment noget om nedrykningssnakken, skal de da nu nok lige stikke piben ind (ud fra pointene i tabellen forstås - ikke spillet).
Næ, den slags overlader vi til Randers, der tager æren for en af de pinligste præstationer længe set i Suppen.

Og så til FCM-udekampen, der selvfølgelig bliver en spøjs én for netop skildpaddeklonen på den århusianske bænk.

- Hvad skal der stå på huen?
- Hvorfor købte BSN Sorin?
- Kan vi stille med et helt hold?
- Hvilke overraskelser har Ulle i posen, her hvor han tidligere græssede?
- Indhaler Farlige Frank Gravhunden som den mest scorende aktive Superligaspiller (PG: 87 mål/ FF: 86 mål) - eller skal bolden tage endnu et dejligt opspring)?

2. Påskedag er vi klogere...

12 kommentarer:

Don Tapa sagde ...

Er det bare mig her fra eksilet eller er Kasper P. ved at spille sig ind i hjerterne på alle der elsker Århus..

Han er så omhyggelig og ærgerrig. Hvis han holder det niveau vil jeg hurtigt komme mig over savnet af den islandske kriger og hans diamantven.

Fik Krabbe egentlig karantæne? I så fald håber jeg (igen!) på Laaaaars på backen..

Bonusspørgsmål: hvordan skal wee man nogensinde redde et straffespark? Tror selv Lene Rantala havde taget Franko Kristensens tilbagelægning i dag..

Andreas sagde ...

Åh, det er en mærkelig kamp at kommentere på, den her umulige opgave på heden, der endte med slet ikke at være så umulig igen.

Jeg indtog samtlige tre FCM-mål nærmest uden at fortrække en mine - selv det ubehagelige 3-2 mål, der jo ellers kunne give smertefulde minder om 1-2 målet i AaB-kampen for nylig i Århus. Ved den lejlighed var jeg så tæt på at græde, som man næsten kan komme ifm. med en forholdsvis ubetydelig midterkamp i superligaen. Men ikke i dag.

Måske var forventningerne bare ikke så store, men jeg tror snarere, at jeg simpelthen var så ærketilfreds med spillernes indsats, at selv et nederlag kunne føles som en sejr. De fik (igen) bevist, at der er klare fremskridt i spillet, at Erik Rasmussen rent faktisk har ideer, og at han er i stand til at formidle dem videre til selv de yderste mandater i truppen.

Efter kampen havde jeg sværere end længe ved at blive enig med mig selv om, hvor på banen vi til sommer skal forsøge at forstærke os. Javel, vi har et backproblem eller to, men hvor jeg før regnede det for en selvfølge, at den centrale midtbane skal styrkes, så kan jeg ikke længere se, hvorfor vi skulle bruge ressourcer på det.

Povlsen bliver bedre og bedre, og til næste sæson bliver det måske virkelig svært - indenfor budgettet forstås - at finde en forstærkning, der er markant bedre.

Lucena illustrerer bedst, hvor vigtig han er, når han ikke er med. I dag var han over det hele, og især i det defensive arbejde spillede han virkelig begavet. Jeg tror godt, man kunne finde en bedre spiller til det offensive, men var det ikke ham amerikaneren, vi allerede har købt? Han er dog lige rigeligt skadet, og så ser det mærkværdigvis ud til, at han på reserveholdet spenderer tiden ude på kanten (!).

Med andre (og meget færre) ord, så er jeg overordentlig glad for, hvad jeg så i dag. Og jeg tror på rigtig sjove tider til næste sæson. Også med et krisebudget af den anden verden.

Anonym sagde ...

Jeg må sige at jeg også så klart forbedringer i vores spil og at det så kikser tre gange i forsvaret vil jeg tillægge de utallige rokader der har været netop i midteforsvaret.
Og så hader jeg at sige det men ullah spillede faktisk en god kamp "zygt nok" som man ville sige her i birkebronx..

Andreas@
Angående forstækninger hvad så med at kigge på vores angreb? Mod fck er hele angrebet ude og jeg er 100% sikker på at vi får samme problemer når vi har den evige skadet nando og en ældre herre som graulund til at dække hinandens pladser. Lur mig om ikke vi henter en genfødt abdul sule til truppen8)

Over & out
Simon

Andreas sagde ...

Bevares, angrebet er da helt klart et ømt punkt i disse dage.

Men udover at vi har tre klasseangribere (med en uhørt høj skades- og karantænefrekvens) så har vi altså også en virkelig syg ung revolver gående omkring på skadestuen derude på Fredensvang. Det' ham de kalder Sanel.

Så der synes jeg faktisk ikke, vi skal røre på os. Indkøb er i mine øjne kun relevante, hvis Poulsen eller Lumb sælges. Og hvis de gør det, så bliver der formentlig ret mange penge at købe for. Og så ved man jo aldrig, hvem Brian Steen kan opstøve dernede i Ghana...

gl. egå sagde ...

Jeg er, måske ikke overraskende, ikke helt enig i ovenstående betragtninger. Nu så jeg ikke kampen i går, men jeg vil vove at påstå at havde der stået 1-1 og 2-2 mod hhv. AAB og FCM under Ove, havde vi med stor sandsynlighed fået 2 point i de kampe. Nu står vi så med 0.

Hatten af for at Erik gerne vil forsøge at vinde kampene. Men når man har en så tyndslidt trup som vi har, skal man altså sætte sig nogle andre målsætninger. 1 point i hver af disse to svære kampe ville efter omstændighederne nærmest føles som en sejr. Holdet (og fans'ne) har brug for nogle succesoplevelser; lige nu står de bare vantro kamp efter kamp og kan ikke forstå hvordan de kunne tabe. Det er efter min mening med til at skabe tvivl om spilkonceptet (White efter AAB), og jeg forstår ikke hvorfor man ikke går lidt mere ydmygt til værks. Vi har altså bare ikke truppen til at spille brasiliansk lige pt.

I øvrigt glæder jeg mig til at Baronen er tilbage. Bussen kostede jo strengt taget alle tre...

Mathias sagde ...

Kasper Povlsen er drømmen for alle... for helvede han bliver god, hvis han ikke lige river knæene i stykker, som man efterhånden skal gøre, hvis man vil være en del af fællesskabet (7-9-13 og alt det jazz...)

Kan vi bare spille en halvsæson med ham, Lumb og Poulsen er der dømt top 5 og 100 millioner i transferkassen.

Andreas sagde ...

Det bliver i øvrigt interessant at finde ud af på søndag, om Erik Rasmussen kan dy sig for at eksperimentere med en moderne 4-6-0 opstilling.

Om det kunne være svaret, er svært at blive klog på. Vi har formentlig ikke ham Totti-typen, der kan ligge forrest og søge tilbage i banen. Er det Poulsen, White, Vester eller Feilhaber?

White og Poulsen kunne fint ligge og angribe fra 'fløjene', mens Povlsen og Lucena kunne ligge dybt på den centrale midtbane. Det kunne så efterlade Feilhaber og Vester som de mere centrale 'angribende' midtbanespillere.

Det vil sikkert forvirre vores egne spillere mere end FCK'erne, men det virker alligevel mere tillokkende end en ordinær 4-5-1 med Vester som en chanceløs ensom angriber på toppen.

Havde vi dog bare en enkelt af truppens angribere til rådighed, så havde det hele set meget nemmere ud. Det bliver under alle omstændigheder temmelig interessant.

Anonym sagde ...

Andreas@
Enig i at 4-6-0 klart er at foretrække end f.eks. Det tynde angreb vi så i brøndby kampen hvor vi buddah forbyde det havde white som target mand..

Lad os nøle en brille hjem på el
Communale!

Simon

Don Tapa sagde ...

Jeg ville satse på Budtz og Beck Andersen (jeg så et eller andet sted at han er helt sensationelt er klar) på toppen mod FCK til at skabe ravage. Der er ikke meget moderne romersk revolving door-angreb over det, men det er lokum i 2. potens!

Så kan Vester stå på kassen som han åbenbart gjorde for 2. divisionsholdet. NOTE: Hold kæft hvor amatøragtigt og hvorfor sætter man i øvrigt sådan en lille fyr på mål...

3. mål mod FCM var nærmere Gjesings end majestætens. Gennem hele kampen (og i andre kampe!) har Gjesing ladet sig lokke væk fra det centrale forsvar. Og vel at mærke uden at stemple igennem som Kure gør det. I stedet minder han mest af alt om Jes Høghs elendige indsats mod Brasilien i '98. Lucena prøver så at veksle ned i det central forsvar mens Kasper P er fremme i et pres (var det et genpres!? Ved det ærlig talt ikke..). Alt i alt en gedigen opskrift på fiasko som primært Gjesing må tage på sin kappe. Sammen med ER selvfølgelig, for han er jo Mister Presspil - og det fungerer ikke rigtigt.

Hvis Budtz smides frem kunne det være sjovt at se Jackså'n i forsvaret.

Ang. Kasper P har jeg en fornemmelse af at han ikke er så injury prone som de andre. Bare en fornemmelse der ligger og rumsterer i mavesækken.

gl. egå sagde ...

"I stedet minder han mest af alt om Jes Høghs elendige indsats mod Brasilien i '98."

Ouch! Tal om personlig animositet. Må indrømme at jeg personligt ikke erindrer den præstation fra Jes. Mine minder fra den kamp er fastfrosset ved Søren Coldings jubelscene efter Laudrups mål til 2-2.

Jo mere jeg tænker over det, jo mere ligner Budtz fodboldtossen fra Parken ved det første mål. Løber forvirret rundt og fatter ikke rigtig hvad han har gang i. Men bevares, det kunne have været meget værre efter 10 mdrs skadespause.

Andreas sagde ...

De jubelscener sagde så utrolig meget om Coldings motoriske begrænsninger, at det næsten blev for tåkrummende for selv store Colding-haters som mig.

Han forstod tilsyneladende selve ideen i Laudrups jubel-variant, men foran en hel tv-kiggende fodboldverden forstod han tilsyneladende overhovedet ikke at udføre den ellers såre simple fysiske øvelse.

Men han slog en gedigen diagonalaflevering. Det kan man ikke tage fra ham.

Don Tapa sagde ...

Så skete det uundgåelige. Kasper Povlsen fremhæves blandt årets 10 fund i Superligaen på tipsbladet.dk

FCMs Albæk er med på listen og lignede i øvrigt en der går en stor karriere i møde som sådan en Redondo-type. Så må vi se om der er noget tilbage til ham på fremtidens landshold når lille Kasper har spist op [blinkende smiley!]. I hvert fald imponerede de to i weekendens kamp.

Ellers mildt sagt svingende kvalitet og en underlig udvælgelse i tipsbladets top 10, hvor fx Krohn-Dehli og nogle halvsløje tonsere fra Esbjerg er med i én stor pærevælling. Sammen med et par legendarisk intetsigende AaB-navne som Patrick Kristensen og Lasse Nielsen. Hvorfor skal de altid være så kedelige på den der sammenbidte og samtidig jubelglade måde!? Men ok, navnene kunne være værre, ik'å Thomas Thomasberg...