mandag den 23. november 2009

Nøglekampe forude

Programmet er uegnet for børn. Sådan siger de på tv, så det gør vi også. Nu er det din egen skyld, hvis du alligevel lader dine børn kigge med i de næste tre runder.

For i de næste tre runder kan et efterhånden lidt skuffende efterår blive virkelig, virkelig deprimerende. Vi kan efter kampene mod AaB, Brøndby og Esbjerg være sat fuldstændig af medaljeræset, og så kan 10. pladsen endda være indenfor skræmmende overskuelig rækkevidde. Av for helvede, det gjorde ondt at skrive.

Men trækker man i en lidt anstrengt positiv mine, så kunne man selvfølgelig også forudkontere syv point for de tre runder, og så ser alting lige pludselig helt anderledes muntert ud. Ikke bare fordi syv point altid er et velkomment udbytte af tre runders slid, men lige så meget fordi de tre runder i allerhøjeste grad kan kaldes nøglekampe.

Henter vi ét point i aften og tre mod både Brøndby og Esbjerg på hjemmebane, så sidder vi pludselig solidt på 4. pladsen, og så afhænger afstanden til medaljerne mest af, om Esbjerg nu er gået helt i stå, eller om de igen får lidt gang i pointmaskinen.

For en sjælden gangs skyld synes jeg, udsigten ser lidt dyster ud. Den point- og til dels spillemæssige krise har simpelthen været for lang og for dyb til at jeg tror på, at vi sådan uden videre høvler os ud af den. På plussiden tæller dog, at alle de andre aktuelle bronzekandidater også er gået fuldstændig i stå på det sidste. Så hvorfor ikke?

Giv os et enkelt point i Aalborg i aften, så begynder jeg måske at tro på bronzedrømmen igen.

24 kommentarer:

Kalle sagde ...

Ja for Søren. Fra gulddrømme til frygten for 10. pladsen. Der mangler noget stolpe-ind og noget mere vildskab.

Den halvårlige VHA evaluering er forresten lige på trapperne.

Andreas sagde ...

Ja, 'bronzedrømmen' lyder faktisk ikke så vildt, når man sådan siger det for sig selv. Eller det vil sige, jeg har faktisk ikke prøvet det endnu. Jeg forestiller mig, at det kunne give folk omkring mig på kontoret nogle sære tanker.

Jeg smutter lige på loftet en af dagene for at kigge efter det der vildskab. Det må ligge der et eller andet sted endnu, og så skal det bare lige støves af. Jeg gir en gris, når jeg finder det. Forhåbentlig før Grizzly Bear i morgen...

gl. egå sagde ...

Angående det med at sige ting højt for sig selv, så minder det mig om engang jeg som 5-6 årig var i Føtex og tog en Jolly Cola, holdt den tæt op foran munden og forsigtigt sagde "Jolly Cola" til den. Needless to say skete der ikke umiddelbart noget videre.

Jeg er mere en almindeligt pessimistisk før de her tre kampe. Al den snak om 6-7, måske ligefrem 9 points. Det vidner ikke om den store realisme ift. et meget svært kampprogram. Selvfølgelig skal man tro på det, men altså, 5 points i 8 kampe, endda i et på papiret letter program.

Ydmyghed, en kamp af gangen, koncentration i alle 90+ minutter - så begynder jeg at være lidt mere optimistisk.

Andreas sagde ...

Man skal kun sige 'Jolly' til den. Ikke 'Jolly Cola'. Og så ved jeg ikke, hvor du har det fra, at der skulle være sket noget. Hvem har lovet det?

Unknown sagde ...

Det er nu ikke rigtigt at vi sidder på 4. pladsen med sejr over AAB og uafgjort imod BIF. Da BIF har 27 point og vi har 22 kommer vi på 25 med sejr i aften. Spiller vi derfor uafgjort imod BIF har vi 26 og de 28. 4. pladsen kommer derfor kun til os såfremt BIF taber til Silkeborg og vi vinder over Efb.

Men vinder vi i aften, og vinder over Brøndby på hjemmebane (hvilket er MEGET sansynligt såfremt vi vinder i aften), så skal vi "blot" opnå samme resultat som BIF i sidste runde for at overvintre på 4. pladsen, eftersom vi ville have 28 og BIF stadig være på 27.Derfor er 6 point måske nok! 5 point måske nok til at komme á point med dem!

Unknown sagde ...

Jeg har i hvert fald stor fidus til AGF i kampen imod BIF såfremt vi vinder i Aalborg i aften... Så kommer BIF vingeskudte efter OB-kammpen som hægtede dem af til Århus mod et hold, som netop har vendt en dårlig stime og er vildt sultne..

gl. egå sagde ...

Reklamen, sgu da. Jeg forventede at der som ved en trylleformular ville ske et mirakel. Men som du ganske rigtigt påpeger sagde jeg det ikke korrekt. Det er noget jeg bare har måttet leve med. Noget som har præget mig dybt.

Andreas sagde ...

Men Stig, mit regnestykke gik jo også på, at vi 'kun' får et point i aften, men at vi til gengæld slår Brøndby i den interne kamp om 4. pladsen. Og så lige at de andre hold ikke får maksimalt udbytte ud af deres øvrige anstrengelser...

Men jeg indrømmer, at det meget hurtigt kan blive et fjollet teoretisk tankespind, da de sidste mange kampe jo ikke har peget i den helt rigtige retning.

Thomas Løvetæmmer sagde ...

Jeg tror, jeg vil frasige mig alle videre spekulationer og bare vende tilbage til mantraet, om at den næste kamp er den vigtigste - ALTID!

Og så håber jeg på et AaB hold, der vil frem på isen i aften. Det er vistnok det, vi er bedst til at spille imod. I hvert fald med de seneste "nemme" kampe in mente.

Unknown sagde ...

Andreas, hvis vi spiller uafgjort i aften, så kan vi SLET ikke fravriste 4. pladsen fra BIF på søndag. I så fald vil vi jo have 23 imod deres 27!!!
Lad det nu ligge.
Aab vinder næsten kun de kampe hvor modstanderen ikke scorer. Således har det ofte været i denne sæson. Så jeg spår et forsigtigt Aab-hold der vil spille på kontra. Således ville jeg spille imod os... For det virker!!! Det er i hvert fald mega vigtigt, at vi får den første scoring..

Andreas sagde ...

Ja, ok det bliver ikke solidt, men regnsestykket gik jo på alle tre kampe, og jeg tror ikke, Brøndby får tre point mod Silkeborg i deres tredje kamp. Og så går det hele op.

I øvrigt en glimrende kamp af GF i aften. Vildskab når det var påkrævet, ro når der var grund til det. Det ser lysere ud igen, men vi mangler stadig at score mål. Det kommer i weekenden...

Unknown sagde ...

Igen en rigtig fornuftig kamp, uden fuldt udbytte. Det begynder at blive en vane.

Stor cadeau til spillerne for at holde konceptet med højt pres kombineret med afventende perioder i kampen.

Jeg tror fuldt og fast på, at vi kan ende sæsonen i top 4, men som Andreas påpeger, så kræver det vi kommer med et sandt raseri af en slutspurt op til vinterpausen!

Ser frem til Kalles evaluering, er sikker på, at han tager "JA"-hatten på!

Andreas sagde ...

Velkommen til Anna. Vi glæder os sammen til evalueringen. Så vidt jeg erfarer, så overvejes det seriøst at gennemføre evalueringen LIVE på en lokal grillbar, men det skulle ikke være endeligt på plads endnu...

Kim Næst' År sagde ...

Årh, live-evaluering by Kalle på Isted Grill i gode menneskers selskab. Det kunne blive godt.

Mht. kampen: Der skal spises mere OTA Solgryn eller også skal Eriktionen snart finde ud af, at man har spillere på bænken for at kunne skifte ind og ud. F.eks. når Lucena tøffer rundt og ligner en, der virkelig godt kunne trænge til en tur i en lotushule...

Mathias sagde ...

Og den der kommentar ovenover kan I skrive på min regning.

Andreas sagde ...

Det er i øvrigt tankevækkende at bladre en tur igennem GF-forum i aften. Efter at have domineret størstedelen af AaB-kampen og hentet point med hjem derfra, så flyder et par af debattørerne nærmest over i frustration over Erik Rasmussen.

Der lyder ikke 'Erik raus' men derimod den mere forfinede variant, at han skal sælges til Rosenborg. Elegant, men meget uforståeligt.

Det har været en meget sløj periode, og det gør ondt, at guldet er så fandens langt væk. Men at skille sig af med Erik Rasmussen på den baggrund lyder i mine ører helt tosset.

Vi spiller noget af det bedste fodbold i mands minde i en stor del af kampene, og så er vi altså trods alt ikke ude af top 4-kampen endnu, hvilket vel må være en realistisk og ganske ambitiøs målsætning for sæsonen.

Jeg er stadig helt med på Eriktionen. Han er ikke til salg.

Kaysen sagde ...

Men hvem kunne have forudsagt, at Eriktionen var typen, som starter for fuld gas, slapper lidt af midtvejs - for så at afslutte i et sandt raseri af en slutspurt frem mod det endelige klimaks??

Hvis jeg skulle have budt på forhånd, så ville jeg have troet der ville blive tale om en art listepik, som ville snige sig op igennem rækken ...

Thomas Løvetæmmer sagde ...

Jeg ved nu ikke rigtig hvor begejstret jeg er over præstationen igår. Det er godt nok os, der kan være mest skuffede over 0-0, og os der ville spille fodbold mod en flok AaB spillere, der bare ville af med bolden for ikke at lave fejl.

Men når det er sagt, så blev det jo ikke til meget mere end en stor omgang pasningsøvelser på midten af AaBs halvdel det meste af kampen. Det er selvfølgelig meget lækkert at se på, men det er også komplet ufarligt, især når det, som PH sagde i pausen, lignede at vi spillede 4-6-0 opstilling. Og så var AaB altså tættere på scoring mod slut end vi var i hele kampen.

Men det bliver godt at have Nando med igen på søndag (siger du vi skal spille på en søndag? Ja den er god nok, vi møder jo Brøndby), og så håber jeg en gang mere, at vi møder et hold, der vil lidt længere frem en buen på straffesparksfeltet. Det andet kan vi (som vi så igår) ikke finde ud af - men sig det ikke til Kent, for så finder han bare Horsens play-booken frem.

Unknown sagde ...

Som jeg forudsagde andetsteds, så frygtede jeg, at AAB ville stå langt tilbage og leve på kontra, og at jeg ville benytte PRÆCIS samme taktik imod os... Vi kan simpelthen ikke finde ud af andet. Hvad nytter det at have indlæg fra fløje/backs når der ingen er til at heade dem ind? Hvor var driblingerne fra Dioh? Hvor var dybdeløbene der splittede AAB ad? Vi spillede bolden fantastisk rundt, og kørte i perioder AAB rundt, men ikke over.
Hvis vi sammenligner kampen med 3-2 sejren over Randers, så er forskellen på dengang og nu, at vi fik dengang fik afsluttet ALLE angreb stortset. Og i går fik vi afsluttet 10% af vores angreb. Måske endda mindre. For vi brugte tydeligvis bolden mere kreativt end AAB op til den sidste 1/3, men hvad nytter det når det ikke kommer frem til chancer?

Unknown sagde ...

Skal vi snart til at håbe på modstanderselvmål eller straffespark for at få den sejr????

Kalle sagde ...

Stig har ret. Der manglede simple løb ind i feltet og Dioh havde en stinker.

Suninho sagde ...

Dioh ligner mest af alt en der er klar til at danne duo med Danilo i hobro...
Han har minus spilforståelse og når han så krydrer det med en fiasko-baseret driblelyst af en anden verden, så sidder man sgu og længes lidt efter en Hallum-type.

Jacob Poulsen var også lige til at lukke op og skide i, og han ligner en der kunne trænge til en tur på bænken, så han kunne få lidt pres over den VM-plads, der tydeligvis er det eneste han går op i !!!

Suninho sagde ...

Angående resten af holdet, så syntes jeg faktisk folk gør det rigtig godt. Det er helt klart konceptet der slår fejl. Som kommentatorerne opsummerede:
"Det virker ummidelbart som om AGF kunne stå og spille den rundt i trekanten på midten af banen, herfra og til dommedag uden at producere en reel målchance" ...

Dette er MEGET præcist. Vi skaber intet, og spillet er for inddirekte. Meeeeen jeg tror faktisk ikke det ville kræve det store at ændre på, og jeg er bestemt tilhænger af Eriktionens fodboldfilosofi, der skal bare satses mere, og spilles mere direkte, og så skide være med om den ryger ud i ingenmandsland af og til. Bare se premier league, halvdelen af tiden der aner de jo ikke vi de laver, men lige pludselig står der en mand helt blank ... Og bl.a bl.a.

Men faktum er at vi ikke var et hak bedre end AAB, vi havde bare bolden mest, hvilket vi vist er enige om ikke skaffer mange medaljer til smilets by,

Kom nu drenge ... SKYYYYYYYYYYYD !!!!!!!

Suninho sagde ...

Læs ummidelbart = umiddelbart :)

den kan smutte, selv for GF'er...