fredag den 8. februar 2008

He's Lumb

Det er åbenbart ikke kun snak for snakkens skyld, når talen falder på Lumb og den fremtid, der venter ham udenfor Fredensvangs trygge rammer.

I erkendelse af at vi råder over Suppens mest interessant venstreback, er et salgsscenarie rykket (endnu) nærmere. Denne signatur gad godt se ham skudt af til sommer for et betragteligt millionbeløb, og OP er allerede i gang med at sondere terrænet:

"Vi er nødt til at undersøge markedet, så vi er forberedt til den dag, Michael Lumb bliver solgt. Derfor er vi i øjeblikket ved at se, om vi har muligheder i egen trup, eller om vi skal se rundt omkring på de danske fodboldstadions," siger han til Stiften.

Oplæg til debat og snak. Ikke om, hvor Lumb skal hen eller om han skal - men hvem hans eventuelle afløser bør være. Bulletinerne går på, at Martin Mikkelsen allerede nu viser så gode takter, at han er en oplagt mulighed. Og hvem ser ikke gerne egenavl afløse egenavl - så Winneren kan smide pengene direkte i muldvarpen?

13 kommentarer:

Andreas sagde ...

Det er tyndt, at også forza.dk/Tipsbladet nu præsenterer usandheden om Lumbs kontraktudløb. De skriver i dag BÅDE, at den løber ud til sommer, og at han snart vil blive solgt. Sært.

Også lidt sært, eller i hvert fald overraskende, at Malle Mikkelsen pludselig er banens bedste i en kamp for 'førsteholdet'. Jeg havde allerede afskrevet ham efter at have set flere ikke-imponerende optrædender af ham i tidens løb, men nu er han jo med ét temmelig varm. Måske der snart dukker en kontraktforlængelse op på agf.co.dk?

Jeg havde ellers set frem til et indkøb af en ny, ung, spændende back. Sådan noget i retning af en vestafrikansk lynhurtig, tekniker med et par års erfaring fra en skandinavisk liga. Den slags elsker jeg - uden overhovedet at kende til markedet for den slags for tiden.

Men Martin Mikkelsen skal have chancen. Og chancen efter den. For at vise, at han måske er næste store spiller af egen avl i superliga-truppen.

Unknown sagde ...

Hvad med Kasper Bøgelund som mulig afløser med MM som aspirant og udviklingssåiller til pladsen?

MM har som Andreas også skriver optrådt mindre succesfuldt tidligere.. Havde selv afskrevet ham og stemplet ham som: IKKE VÆRDIG. Men hvis han pludselig blomstrer op, så by all means...

Anonym sagde ...

Det er oplagt at OP melder ud nu for at signalere at jagtsæsonen er gået ind og at alle er velkomne til at skyde deres bud afsted til Winnerens telefax. Noget i stil med: "Hey folks, vi har århundredets venstreback til salg til sommer!"
Det er den helt rigtige strategi for at få mange bydere der presser hinanden op, og et sommersalg er det rigtige tidspunkt ift kontraktudløb. Jeg gætter på 1,5 mio euro hvis ikke Lumb falder igennem i foråret.

Samtidig siger vi, at vi har en ung og talentfuld venstre back i truppen, ergo vi er ikke desperate efter at købe. Selvom jeg ser et lys i Malle Mikkelsen på backen i modsætning til på fløjen tror jeg dog, at man køber Lumbs afløser direkte til førsteholdet. Allan K (ikke jordbærtuden fra Nordsjælland) ville være et oplagt bud, men medmindre man er en sucker for nostalgi synes jeg Cagara, Heath Pearce eller Christian Järdler lyder som mere spændende bud. Og er Allan K egentlig ikke også mere AaB'er end AGF'er efterhånden. Han har det der irriterende sammen- eller vejrbidte Calle Facius-look.

Små hurtige og skudstærke skydere fra Vestafrika bliver det ikke til, tror jeg. Se evt på OP's tidligere indkøb: han handler lokalt i forsvaret og tænker globalt i angrebet.

Lige til sidst, til alle dem der ikke mente Lumb kunne spille venstre back: KA-BLAAAM!!

Hm, det sidste er vist mere møntet på andre fora. Jeg tror lige jeg skal kigge en tur forbi GH..

Andreas sagde ...

Nej, eksotiske forsvarsspillere bliver det nok ikke til. Det lever jeg bestemt også med. Hvis ret skal være ret, så er der også en ting jeg elsker endnu mere end eksotiske indkøb, nemlig stortalenter af egen avl. Og der hører Malle måske efterhånden til, selvom vi har vænnet os til, at de skal være under 17, når de brager igennem på ligaholdet...

Kalle sagde ...

Jeg forestiller mig at der også er en vis grad af spin i hele det mediecirkus. At Ove P går ud og antyder at de er ved at finde en ny venstreback, kan vel også være at sige til Lumb: "Tag det forslag der ligger på bordet, vi vil ikke strække os yderligere og kigger allerede efter forstærkninger"

Personligt skal jeg snart ud og scoute Christian Järdler og ikke mindst hilse på Jazzy Av-ben!

Anonym sagde ...

@Don Tapa

Jeg har fra hestens mule (en meget pålidelig Ajax agent) fået oplyst at Ajax var parat til at strække sig så langt som 1.9 mio euro, hvis de kunne få ham i dette vinter transfer vindue, så det vil ligne BSN dårligt at lade Lumb gå for mindre til sommer.
.

Mathias sagde ...

Av, av, av, Ceres. Det er info som vi kan lide det.

Vil du ikke være dette sites eget svar på Stoke?

Jeg glæder mig allerede til at få skudt ham af. MIsforstå mig ikke, men penge, signalværdi og den slags ik... HVIS altså Malle bliver god.

Det realistiske scenarie er nu nok at bruge ham som supplement til en man køber. Han får ikke (gætter jeg på) spilletid på den plads, fordi Lumb sidder tungt på den - og at kaste ham for løverne fuld tid om et halvt år er vel også et sats.

Hov,,, supplementet på den plads kan selvfølgelig også være Ulle, Kim Madsen og MARTIN Jørgensen (så fåk lige hvilket ben der er deres bedste..)

Andreas sagde ...

Det lyder godt, at der allerede nu er omkring 15 mio. på bordet. Jeg tror virkelig, at det kan ende med et megasalg det her. Især hvis Lumb, som det ser ud lige nu, forlænger sin kontrakt, så lang tid før den udløber.

Dog skal man huske, at Lumb-pengene for en stor dels vedkommende forsvinder lige ned i lommerne på de hjælpende investorer. Men det kan så samtidig blive afslutningen på rækken af ydmygende almisser fra lokale forretningsforbindelser. Derfra skulle vi gerne kunne trække vejret ved egen hjælp - og begynde at tjene rigtige penge.

Mathias sagde ...

Den del af historien havde jeg lykkelig glemt....

hmmmm.. kommer den dag mon, hvor det sker? Ikke salget, men uafhængigheden..

Anonym sagde ...

1,9 mio euro giver med lidt hurtig hovedregning 14 mio DKK.

Jeg tror ikke at en spiller som Lumb ryger op over 15 mio før han har fået landsholdsdebut og selv der vil 20 nok være tops. Pt er han ikke engang 1. valg på U/21 på trods af et uomtvisteligt talent.

Derfor synes jeg det vil være fint at sælge Lumben til den pris. Dermed ikke sagt det skulle ha' været i det netop overståede vindue. Han er forhåbentlig det samme værd til sommer eller måske en tand mere. Men risikoen ved at beholde ham udover sommerpausen mener jeg er for stor. Selv en forlængelse kan i min verden ikke hamle op med et salg til 15 mio.

Det er to ting der er svære at stille op overfor hinanden, men udover skader er der en risiko for at Lumbs udvikling går midlertidigt i stå og pludselig er han en ny Allan K/Cagara/Leon Jessen/Heath Pearce som på en god dag indbringer 5 mio. Det sker ikke nødvendigvis, men der en risiko. Lige nu kommer den tvivl der er om alle unge spilleres udvikling Lumb til gode, fordi han har momentum. Det er ikke sikkert det er det samme om 1 års tid.

Et 15 mio-sommersalg lyder derfor som det helt rigtige i mine ører. Det beviser også at vi eksporterer spillere i multimillion-klassen en gang om året.

Sidst men ikke mindst vil det, som jeg har forstået det, købe 3 andre talenter fri af aftalen med investorerne. I øvrigt er de penge de skal have for Lumb jo ikke en udgift men en art tilbagebetaling på et rentefrit forskud som vi fik tidligere. Alt i alt gør det ikke en handel mindre fremragende.

Andreas sagde ...

Ja, mere end 20 mio. vil nok blive svært, men jeg tror nu alligevel, at vi skal op omkring den sum, før Brian Steen siger 'jo tak'. Og mon ikke det bliver til sommer?

Og så lige de der 'playersponsorater'. Der er problemet jo bl.a., at de sædvanlige 20% til investorerne fungerer som renter, fordi de skal betales af alle de involverede spillersalg - udover den sum AGF 'låner' hos investorerne.

Sidst drejede det sig vist om et indskud på 10 mio, som først skulle betales tilbage, hvorefter AGF skulle lægge 20% af overskudet. Det er en fremragende fidus i perioder, hvor man ikke rigtig har noget, der kan sælges. Men det kan blive dyre penge, når man som nu rent faktisk sidder på en mindre guldkiste af talenter.

Jesper sagde ...

@Don Tapa: Er det mig, du taler til? :-)
Jeg medgiver, at Lumb har gjort det ok på backen (og ja - jeg skriver ok og ikke ju-huu-bingo-bongo-15 millioner-agtigt), og det er jeg i bund og grund glad for. Men jeg er samtidig lidt trist ved tanken om den fantastiske fløj, vi aldrig får, når vi nu har ham.

Such a waste.

Anonym sagde ...

@ JK:

Jeg ka' sgu ikke rigtig huske hvem det er jeg taler til. Kan bare huske jeg har haft debatten med nogle stykker efterhånden.

Men vi kan jo se hvad Ajax gør med ham, hvis det er der han ender. De har pt Emanuelson på backen, en lille hurtig skyder med god teknik. I gamle dage og efter dansk fodboldforståelse en klassisk wing, men nutildags en 80 mio-kroners back. Lumb ville passe godt ind i den taktik.

Og ja, han ku være blevet en god wing. Klasse fornægter sig ikke!

/Don Tapa