lørdag den 9. februar 2008

Optakt '08: Dit forsvar

Frem mod indledningen af forårssæsonen indbyder Vesterbro Hardcore AGF til en grundig diskussion af de mulige startformationer, Ove P. kan skrue sammen på sin taktivtavle. Konkurrencen har sjældent været større, og flere muligheder lader til at være i spil - men hvordan synes du, brikkerne skal blandes?

Den første workshop i den hvide taktikskole handler om forsvarskæden, og her er mit oplæg:

Højre back: Den uforudsigelige kamp mellem Krabbe og Lindkvist lader til at fortsætte, og det er vel en af de pladser, hvor konkurrencen er skarpest overhovedet. Ulle har, når han har haft ansvaret, leveret solide, stabile præstationer, som man kan stole på, men tiden er ikke med ham. Hans problem er, at Krabbe nærmest måned for måned vokser i niveau, og ikke længere lader til bare at være en ung midterforsvarer, der suger erfaring til sig på back-pladsen. Han bliver bedre og bedre i det offensive spil, og selvom han er langt fra Lumbs offensive kvaliteter, så er han alt i alt vokset til at være en fin superliga-back. Pladsen er hans nu.

Venstre back: Her er hovedbrudene betydeligt mindre. Lumb er allerede nu klatret op blandt de bedste på sin plads i ligaen - og så er han uden diskussion den af dem med det største potentiale. Martin Mikkelsen er, som diskuteret andetsteds, endelig begyndt at røre på sig, men Lumb ejer pladsen indtil han bliver solgt.

Centerforsvaret: Fire mand dyster om de to pladser i en kappestrid, der er meget svær at spå om udfaldet af. Tæller vi ikke Krabbe og Schultz med blandt kandidaterne, så står valget mellem Persson, Budtz, Kure og Madsen. Persson virker selvskrevet, men hvor svært får han ved at vinde styrken, timingen og hurtigheden tilbage? Det er et kapløb med tiden, og det kan blive Anders Kures chance. For efteråret viste sig at blive den unge Kures gennembrudssæson, og han er i mine øjne foran Kim Madsen, som dog har fordel af endelig at kunne spille sig i form i denne optakt.

Det sidste spørgsmål er så, om Budtz bliver klar igen - og hvornår han i så fald bliver det? Jeg gætter på, at han bliver hurtigere klar end Persson, og at Budtz sætter sig på den første plads. Optimalt ville jeg vælge Persson til pladsen ved siden af ham, men med kun lidt over en måned til Horsens-slaget kan Kure vise sig som den bedste løsning i sæsonåbneren.

Det giver en bagkæde med sådan en sammensætning:

Krabbe - Budtz - Kure - Lumb

...som formentlig forvandler sig til den her i løbet af foråret:

Krabbe - Budtz - Persson - Lumb.

Men hvordan ser dit forsvar ud? Er du mere til røde baroner, eller er du Ulle-fan ud over alle grænser? Det glæder jeg mig til at høre om.

10 kommentarer:

Johannes sagde ...

En Madsen - Persson midterakse vil skabe suppens langsomste midterakse, så hellere alle andre konstellationer af trekløveret Budtz, Kure og Persson.

Men det SER godt ud - og det er mit håb, at Martin Mikkelsen får et par kampe i løbet af foråret, for noget tyder jo på, at il Lumbino vil fremvise sit Pingo-løb i udlandet næste sæson. Slev om han hellere skulle blive lidt hjemme ved mors kødgryder!

Jeg er mest til Krabbe. Han spiser op og tager ingen fanger, og hans indlæg er blevet OK. Ulle har det med at gå (for) meget med frem, og bliver tit fanget på midtbanen i omstillingen, hvor han så ofte går ind i en satset tackling.

16. marts må det gerne se således ud:

Krabbe - Budtz - Kure - il Lumbino

Mathias sagde ...

Jeg er helt helt enig i Johannes' betragtninger - dog med den lille tilføjelse, at jeg ikke er helt skråsikker på, om det skal være Krabbe eller Ulle, der tager højrepladsen.

Når Ulle er god, er han god (!) - så det må være fra kamp til kamp den skal tages. Et lukusproblem m.a.o.

Jeg tror Persson kommer til at kæmpe for det, for som Andreas skriver, bliver det her Kures efterår. Og hvilken fryd ville det ikke være, hvis han (i lighed med de udfald der tidligere har været mod Lumb som back) kan gøre al tvivl til skamme.

Og så glæder jeg mig allerede til afsnit to: om midtbanen. Her er kampen endnu hårdere...

Anonym sagde ...

Jeg er til Ul-Li. Så er det sagt!

Han er mere naturlig som back, slå bedre indlæg, er bedre til de korte pasninger og jeg har det bedst med at der kun er en mælketand i bagkæden.

Til gengæld synes jeg Lindkvist er det bedste alternativ til Kári som oprydder på midten, og det giver så plads til Krabs når Island afsoner nogle af sine mange karantænedage.

Baron Rouge skulle være knaldhurtig, men jeg er enig med Johannes i at det er lidt svært at få øje på.

Jeg er tryg ved alle kombinationer i forsvaret, men ser Budtz-Persson som den stærkeste hvis alle er i form. Til sommer så jeg gerne, at vi skød Budtz af hvis han præsterer i foråret og der er bud efter ham - for at få penge i kassen. Såfremt Persson ser ud til at holde synes jeg også man kunne overveje at sætte Baronen på udsalg for at spare lønnen og give plads til kampen Kure-Krabbe-Gjesing om pladsen ved siden af Luffe. Jeg er ambivalent ved Gjesing som midtbanespiller. Det er svært at sætte fingeren på problemet, men jeg tror mere på ham som forsvarer.

Kalle sagde ...

Jeg er også Ulliman, selvom Krabben uden tvivl bliver en storspiller, enten i midten eller på kanten. Som det ser ud med formbarometeret pt. vil mit forsvar se sådan her ud til premieren:

Ulli - Baron - Kure - Lumb

Budtz misser en del af optakten med skade, imens Persson lige skal ha et par kampe i benene.

Anonym sagde ...

Når jeg er til Ulli hænger det selvfølgelig sammen med, at Esset ikke er bragt i spil.

Jeg har lige set, at Wee Man på bold.dk beskrives som en "kultbærer" og må erklære mig uenig. Det er om nogen Esso der er en kultbærer. Han bærer kult med sig hvorend han går: Fredensvang, Qatar, Uganda Ground, Nordisk Institut. Doesn't matter!

Mathias sagde ...

@Tapa: Dine tanker omkring Gjesing, kan jeg sagtens følge. Han bliver aldrig (!) mere end bare en jævn midtbanespiller. N

æ, ham og Krabs på midten om et par år, Leon på midten, Martin Jørgensen på fløjen og Tommy B. på toppen.. så kommer guldet hjem.

Anonym sagde ...

Den er svær.

Husker i Krabbe bakke og komme til kort overfor Simon Poulsen og Grønkjær. Jovist udvikler han sig, men kan han stå distancen når der igen hedder Suppen i fuldt tempo. Jeg starter med den garvede fra Heden.

Centralt tror jeg ikke Persson bliver klar. Eller klar nok (sagt med tåre). Således hedder den Budtz/Kure. Ingen tvivl.

Venstre back er Lumbens.

Bolværket mod Horsens wristling-kontra er således.

Lindkvist - Budtz - Kure - Lumb

Krabbe presses også lidt af, at jeg helst ikke vil starte med 3 af "de unge". Et par kampe senere kan en godt indebrændt Krabbe komme til fadet og eksplodere i stålsat tackle-monster med uforlignlig angrebsiver i de vigtige hjemmekampe.

Anonym sagde ...

Joo tjaa ..

En ting er ønske opstillingen, noget andet er den faktiske start elver, og mens vores backs er forholdsvis godt dækket ind, jeg hælder dog også mest til Ulle i de første kampe i hvert fald..

.. ja så frygter jeg for vores midterakse. Synes sol, måne og stjerner visker, at det bliver en Madsen-Kure konstalation. Og det frygter jeg ærligtalt noget for.

Anonym sagde ...

Jeg er i dag fyldt med en overraskende optimisme over Baron Rouge og hans AGF-fremtid. Jo jo, hvis de unge brænder igennem er der som tidligere nævnt ingen grund til at vi beholder ham, men i foråret tror jeg ikke man skal afskrive, at han sætter sig igennem.

Valencia er en mere spektakulær type, men er deres situation egentlig ikke den samme? To spillere der burde være i deres bedste fordboldår, men har haft skader og ikke været i omdrejninger. Derfor har begge været rustne når de endelig har spillet i efteråret.

Begge indeholder altså et stort uforløst potentiale - Valencias talent er bare flair og crossing, hvor baronens er ovre i de kedeligere kategorier tactics, tackling, heading og experience..

Så, prøv at se igennem at Baronen ikke er lige så likeable som Valle! Der ligger noget gemt derinde under den røde hjelm. I hvert fald på kort sigt. Det er jeg sikker på..

Kaysen sagde ...

Ingen tvivl om, at vi endelig kan se frem til en halvsæson med et længe savnet kvalifceret forsvar, hvor der kan blive hård kamp om pladserne, og dagsform, motivation og små skavank-perioder kan få stor indflydelse på, hvem vi kommer til at mest til foråret.

Mikkelsen som gardering er jo super, men han vil primært blive kørt i stilling/testet af i fht. om han virkelig denne gang skal slå igennem. Ingen tvivl om Lumb bliver slagnummeret i foråret, både fordi han er god og fordi købmandsbutikken skal køres.

Samme indstilling kunne man have i fht. Krabbe/Ulle dysten (Købmanden siger Krabbe, træneren siger Ulle), så her tror jeg vi kommer til at se en skøn blanding af indhop og startposition til de to herrer.

Centralt vil en ønskesituation være Budtz/Persson, med en sulten Kures hede ånden i nakken (Pelle, du må se bort fra din kortsigtede forelskelse i jordbærhjelmen, han bliver aldrig en top3) men tror ikke Persson kan nå at vise nok til (halv)sæsonstart, så det er et åbent race!