lørdag den 2. januar 2010

Evaluering 2009 - forsvaret

Først så det godt ud. Så var der trængsel i midterforsvaret. Så var der rokader. Og til sidst var det som om at målene næsten ikke kunne stoppe med at gå ind. Forsvaret har skiftevist set bundsolidt ud og til tider har det været noget tumultarisk makværk.

Michael Lumb
Dunderlumben havde et relativt fornuftigt 2009, hvor man vel mestendels kan konstatere at han holdt et højt bundniveau og havde nogle stabile præstationer, uden dog at være prangende. Han er stadigvæk et af vores største talenter i nyere tid og en af de bedste venstrebacks vi har haft. Sådan som jeg lige kan huske. I forhold til Baris Ö og dem.

Kim Madsen
Rygterne vil vide at Baronen fyrer op for Gloria Gaynor hver morgen når han skal afsted til træning. Og selvom vi snart skal til at sige farvel til det røde lyn, så er det med et vist vemod for denne signatur. Mage til stabil og proffs spiller skal man lede længe efter. Også stabilt skadet og sårn, men alligevel, one love Baron - og godspeed!

Jens Gjesing
Man kan skrive mangt og meget om Jens og talent og hvordan man forvalter et sådant. Det har til tider været skidt, men på det sidste er det blevet ret så godt. Egentlig. Denne signatur har en svaghed for underdoggen og når man scorer selvmål 2 kampe i træk, så er man i den grad en antihelt. På de bedste dage er han dog en af de bedste 'spillende' forsvarsspillere i ligaen og jeg håber virkelig at 2010 bliver den århusianske Baresi's år.

Mark Howard
Manchester, så meget at svare for. Marky Mark og hans funky accessories har fremtiden foran sig. Også i GF. Spørgsmålet er hvem han skal spille ved siden af.

Anders Kure
The Cure's 2009 har været lidt op og ned. Den altid beredte opstempler er, når han er bedst, en superligaspiller i højeste klasse (synes jeg). Men på det sidste er det som om at formen har været lidt nedadgående. Sikkert grundet skader. Spændende at se hvordan 2010 udvikler sig for Kuren.

Dan Thomasen
Don Thomasso var og er den forsvarsstyrmand vi har sukket efter i mange år. Rolig på bolden, fornuftig oveni hovedet og ikke bange for at spille lidt internationalt. Formkurven knækkede lidt sammen med resten af holdets, men absolut en vigtig brik i 2010. Hvis han havde holdt startformen, ville jeg mene at han var selvskreven til mindst ligelandsholdet og måske også A-landsholdet. Jim Larsen? Piece of piss. En knippelsvinger af værste skuffe.

Frederik Krabbe
Krabben med de gyldne kløer er den forsvarer jeg mener har udviklet sig allermest. Det var som om at han da først kom overens med det faktum at han nu er højreback, så faldt brikkerne endelig på plads. Han laver stadig fejl og spiller ofte lige til kanten, men der er fremskridt at spore nærmest fra kamp til kamp og han bliver rigtigt spændende i 2010. Mærk jer mine ord!

Anders Nielsen
Det var ikke meget vi fik set til rare Anders fra sydkysten. Bulletinerne lovede masser af fart og mulighed for at kunne spille på begge kanter af forsvaret. Det er fint med mig. Og så har Stephan P en legekammerat der kan vise hvordan man drikker en mælket latte ved åen.

Alexander Jackson Møller
Heller ikke meget vi fik set til Jackson. Men det jeg så var absolut godkendt. Overraskende rolig på bolden og med fin fremdrift. Herligt at se en spiller man efterhånden har fulgt et stykke tid, spille som voksen. Fremtiden er din Alexander!

Ulrik Lindkvist
Sympatien for store hoveder er evig, men stakkels Ulle har været skadet en del nu. Jeg husker knapt hvordan det så ud da han sidst spillede, men så hut jeg hvisker så var det ikke prangende. Krabbe har spist op her. Ses vi i 2010 Ulrik?

Arthur Sorin
Et åbent sår dette, for jeg synes jo han gjorde det helt fint når han var med. Det gjorde trænerteamet ikke. Trist.

2010 - hvordan?
Vi siger nok farvel til Lumben og Baronen i år og Ulle er vel også på vippen med indkøbet af flinke Anders. Der er også store spørgsmålstegn ved hvem der skal spille sammen i midterforsvaret. Kunne man forestille sig at enten Gjesing eller Kure var klar til at blive prøvet af i Østrig eller 2. bundesliga?

Transferemner
Halvgammel kærlighed ruster aldrig og jeg mener vistnok at Allan K. Jepsen vil kunne være en ok mulighed som gardering når Lumben smutter. Derudover havde jeg også en heftig drøm om Erik Edman på den position forleden nat. Spørg ikke. Men al'så, hvad har vi ellers brug for til forsvaret? Har vi ikke nok efterhånden?

6 kommentarer:

Jesper sagde ...

Åh Kalle, dit gamle liv - dette indlæg er så herligt, at jeg nu går i seng med en lille fyldig fætter på (men sig det ikke til nogen). Så fint sprogligt, så fint indholdsmæssigt. Så fint. SÅ fint!

Kalle sagde ...

Tak Jesper. Tror jeg. Fyldige fætre er vel en god ting.

..... AKA MC Varnæs

Mathias sagde ...

Men Kalle/MC Varnæs/DJ Hackel:

Allan K. Jepsen - den må du altså lige uddybe.

Don Tapa sagde ...

Kudos til DJ Møghe. Har set det her lidt sent pga rejseaktivitet, men en bedre gennemgang af forsvaret er svær at forestille sig.

Med en overgang der må være en radioreporter værdig vil jeg fortsætte med at konstatere, at et bedre forsvar er også svært at forestille sig - med de givne midler og passende lokalpatriotisme.

Adieu til Arthur og Ul-Li. Ikke så meget mere at snakke om. Lumb bliver til sommer og så kan vi snakke om venstrebacker. Gerne fra den brasilianske snarere end den norske hylde. I Danmark ser jeg potentiale i Cagara

Don Tapa sagde ...

Som et par jokere kunne man måske lige bringe følgende i spil:

- David Addy, hvis Randers fortsætter deres flotte stime fra efteråret.

- Juelsgaard kunne også være et frækt bud, men ham har jeg faktisk lidt svært ved at vurdere.

Håber bare ikke det bliver en eller anden svensk eller norsk back der, som et berømt citat siger, kan sparke en ko over et højhus (eller noget i den stilo..)

Don Tapa sagde ...

Som et par jokere kunne man måske lige bringe følgende i spil:

- David Addy, hvis Randers fortsætter deres flotte stime fra efteråret.

- Juelsgaard kunne også være et frækt bud, men ham har jeg faktisk lidt svært ved at vurdere.

Håber bare ikke det bliver en eller anden svensk eller norsk back der, som et berømt citat siger, kan sparke en ko over et højhus (eller noget i den stilo..)