tirsdag den 30. september 2008

Er Ovelutionen forbi?

Bedst som man troede efterårsfreden var velforvaret, og man kunne koncentrere sig om strikmode, flæsk og aftener med rigeligt med rødvin, går helvedet løs. Og her er ikke tale om den hypede finanskrise eller om nye tal for CO2-udslippet.










Nej, det er såmænd Ove Pedersen der har fået nok. Han har muligvis ventet på at kunne fejre de to superligasejre i træk, og føler nu, at han i ro og mag kan aflevere sit værk videre til en efterfølger. Hvis man altså skal tro TV2 og Nordjyske, der lader til at være velinformerede om sagens hidtidige forløb.

Og efterfølgeren? Ingen ringere end den mindst populære fodboldpersonlighed i Østjylland: Erik Rasmussen. Interessant.

Så er Ovelutionen forbi. Vi har med små bitte skridt listet os ud af hængedyndet, har fået rettet op på de værste problemer i kulturen, truppen og hele setup'et omkring klubben. Vi ligger nu nummer fem i ligaen, vi har fået det første lille plus i Windfeldts regneark, og der er udsigt til nogle gode år forude.

Tiden er nu inde til en ny æra. Erikolutionen? Nej, det klinger måske en anelse for meget af seksualundervisning. Jeg er ultraspændt, og glæder mig meget til morgendagens kommentarer fra Ove P., Brian Steen og Windfeldt...

16 kommentarer:

Kalle sagde ...

Jeg tror dog han skal til Aab. Lynges millioner lokker. Og tak for det. Tror jeg.

Anonym sagde ...

Hvis det passer, så slutter Ovelutionen før den for alvor synes at være begyndt... Hvis ret skal være ret, havde vi vel uden det tvivlsomt dømte straffespark mod Nando i de døende minutter forrige søndag, knap nok kunne tale om mere end en nogenlunde acceptabel sæsonstart.

Med sejren mod SE (den kun anden superliga-sejr i træk i mere end 3 år!!), kan sæsonen vel indtil videre betegnes som lidt mere end tilfredsstillende. Hverken mere eller mindre.

Igennem snart 3 kolde og mørke vintre med evig udsigt til endnu køligere forår forude, med kniven på struben - og med en halvpermanent tilværelse i første division som konstant trussel over hovedet, har Ovelutionen som fænomen og begreb altid givet håb om en lysere fremtid forude.

Svendestykket er så, forudsat kilderne taler sandt, nu ved at blive afleveret i form af et hold med langtidsskadede profiler og en øjeblikkelig 5. plads, der er kommet i hus uden decideret stabilitet eller champagnebold undervejs.

Jeg vil være lidt skuffet, hvis "kapaciteten Ove Pedersen" føler at han har leveret varen allerede nu. Det var ikke det ambitionsniveau, man havde håbet på fra "en af danmarks bedste trænere".

Hvis dette virkelig var Ovelutionen, så er det godt nok noget af det mest over-hypede siden the strokes.

Så hellere en REVOLUTION næste gang. En Erevolution! Ej, den var vist for søgt.... Men i ved hvad jeg mener. Noget mere offensiv fodbold og nogle færre bløde d'er i mtac-tv's træner-interviews ville egentlig passe mig meget fint til en afveksling.

Nikolaj Thorenfeldt sagde ...

Jeg skal satme ikke nyde noget af tryllerik i AGF. Manden er jo super naiv, tre angribere på udebane... NOT!

Kalle sagde ...

Hey hey hey! Rolig nu! Erik er ikke på vej til Århus, men snarere til Ålleren eller som afløser for Troels Esbjerg. Jeg lover.

Jeg tror på Ovelutionen indtil jeg ikke tror på den længere eller hvordan det nu lige var at man formulerede det.

Kalle sagde ...

Ok! Nu forlyder det at Ove vil væk. Det er godt nok nogle sjove forlydender fra vandrørene på Fredensvang. Troede vi var nået udover galehus fasen, men åbenbart ikke. Nuvel, om ikke andet så kan Tryllerik sælge et par motivationskurser til erhvervslivet AKA penge i kassen til Winderen.

Anonym sagde ...

Jeg ved snart ikke, hvad man skal tro... Hvor mange havde i det hele taget hørt om "Nordjyske Medier" inden alt det her?

Forudsat at det overhovedet har noget på sig kan det kun være fordi Ove i så fald skal til Ålborg og udveksle anekdoter fra bankverdenen med den "sindige" Lynge J og træne profiler som Saga-"Hovski"-snowski, den evige clubkid Simon Bræmer og kostskoledrengen Jeppe "Eton" Curth. Hvilket så rykker Tryllelutionen til Fredensvang. Men jeg vil se det før jeg tror det.

Anonym sagde ...

@kalle: Ove P udtaler sig til Stiften:
»Jeg blev allerede konfronteret med rygtet om Erik Rasmussen inden AaB-kampen (13. september, red.) af nogle trænerkolleger, men som ansat i en børsnoteret virksomhed, er det ikke mit bord, hvis AGF vil have en ny træner, så det må I snakke med ledelsen om,« kom det i aftes fra Ove Pedersen.
- i aftes må være i afteN. Det tyder altså på at Ove ikke vil væk. Han har desuden lige fortalt hvor meget hans hjerte brænder for AGF. Nej, jeg får migræne af at tænke på det her...

Anonym sagde ...

Gyllerik skulle efter sigende være et regulært knepdyr. Pommes frites-bæltets Rafa Marquez. Frygter allerede balladen efter han har lusket pattevissen rundt i jazz-teltet til næste års festuge. Tror bare Errrik og Århus er et dårligt match. Det er den der samme fornemmelse som man havde da Tøfting tog til Odense. Ild og vand eller noget.

Håber også der er lidt mere krudt i Ovelutionen, men hvad jeg håber afhænger helt igennem af det der foregår på de indre linier. Hvis de kritiske røster om hans træningsmetoder og manglende opbakning i spillertruppen* taler sandt er en udskiftning fint. Jeg synes heller ikke han har leveret det han var ansat til, nemlig en lind strøm af no-names som tordner mod landsholdsdebut og et millionsalg. Men igen, helst ikke gøglerik.

* Hvorfor er det i øvrigt, at trænere altid mister opbakning i Århus? Det virker som om alle tidligere Esbjerg-spillere bærer Ovelutionen i hjertet, mens AGF's talenter ikke engang mener OP kan lære dem noget de kan bruge på 2. divisionsniveau..

Andreas sagde ...

Jeg er også bange for, at Erik R. på det mentale plan ikke har det, der skal til for at fungere som AGF-træner. Han vil virkelig skulle lære at tøjle både sit snakketøj og sin livsførelse, hvis han skal overleve mere end en enkelt sæson på Fredensvang.

Til gengæld er tiden utvivlsomt inde til at en mere 'moderne' og fodboldfagligt mere nysgerrig træner kommer til fadet. På trods af den gode sæsonstart så rokker holdet sig så langsomt på det spillemæssige plan, at det skaber frustrationer både på tilskuerpladserne og formentlig også i truppen.

Spørgsmålet er så, om truppen og de mange indkøb passer til Erik Rasmussens (FCMs) måde at spille på. Og det tvivler jeg ærlig talt kraftigt på.

Det kan godt være, vi både har hurtige og fysisk stærke spillere. Vi har også spillere med god teknik. Men vi har ved gud ikke synderligt mange spillere, der besider både de nødvendige fysiske egenskaber OG teknikken til at spille på den indimellem ret flatterende og effektive måde, FCM gør det.

Måske Lumb, Nando og Dioh ville passe ret godt ind i systemet. Måske også Jakob Poulsen og måske endnu mere David Devdariani. Det kan være, at også Feilhaber gør det, men det er egentlig ikke mit indtryk. Virkelig mange af de øvrige spillere er indkøbt til noget helt andet. Noget betydeligt mere stillestående og mindre teknisk krævende - i hvert fald hvis spillet i de sidste par år skal tages som udtryk for, hvordan Ove P. gerne vil spille.

Men spillerne vil selvfølgelig kunne overraske mig, hvis det skulle vise sig at blive en realitet med Erik Rasmussen. Det kunne under alle omstændigheder blive et spændende eksperiment, som jeg er helt med på at gennemføre!

Anonym sagde ...

Jeg er slet ikke game på det der. Tryllerik skal simpelthen ikke til AGF. Efter at have sovet på det er jeg helt overbevist om, at han ikke er den rette mand. Kunne man måske nogensinde forestille sig et Erik R badge? Nej, vel? I fald at han kommer, så får han den korteste snor en træner har haft, både af mig og resten af dem der elsker Århus. Desuden kan han slet ikke stå for presset imo. Det er dømt til at ende som med Ove C.

Hvis Ove smutter må ledelsen i AGF kunne sigtes for kontra-Ovelutionær virksomhed med deres new public management funktionærkontrakt med 3 mdrs opsigelse. Alle regnede med at det var for at kunne fyre OP, som der jo også var rygter om så sent som for et par uger siden. At Ove tager sit gode træningssæt og går, kan der ikke siges noget til.

Andreas sagde ...

Bevares, der kommer nok ikke lige noget badge. Men reelt, hvor mange nuværende superligatrænere kan du nævne, som ville egne sig til den slags morsomheder?

Tom Køhlert? Ståle Solbakken? Lars Olsen? Thomasberg? Nogle vil sikkert svare, at Kent Nielsen da er ret cool, men i mine øjne er den samlede danske trænerstand en ret trist forsamling, som ikke egner sig til hverken badges, pandebånd eller benvarmere.

Med andre ord vil jeg hellere have fingre i en fjollet træner, der kan give os en spillestil og en attitude, der aftvinger respekt og giver os resultater, end jeg vil gå efter en sej træner, der ikke er i stand til at rykke os videre rent fodboldmæssigt.

Det er slet ikke noget angreb på Ove P., som utvivlsomt har gjort et godt stykke arbejde. Især udenfor banen. Men når der nu er optræk til udskiftning på posten, så gælder det altså om vælge den rette mand.

Og det kunne måske være Erik R. Med udelukkelsesmetoden er feltet i hvert fald så begrænset, så man dårligt kan se bort fra ham.

Kaysen sagde ...

Det var sgu da noget, som kunne få folk til tastaturet med kommentarer!

I dag er alt jo branding, og i den sammenhæng mener jeg bestemt en knepskalle og levemand som Erik er at foretrække frem for Ove Pedersen. Han ligner for tit en våd hund i sin campinghabit og bestemt ikke en type, som sælger mange billetter hos erhvervslivet, der jo er dem der reelt driver butikken med det beskedne spillersalg AGF præsterer.

Så lad os endelig få ham til byen - og lidt af det gamle galehus tilbage igen - hvis det overhovedet er muligt. Selv tvivler jeg dog stærkt på, at det bliver andre steder end Ålborg. De har jo også en trods alt fornuftig stripklub, noget vi i den grad mangler i Århus!

Kaysen sagde ...

PS: OB på udebane i 4. runde af pokalen. Bitter lodtrækning, havde sgu håbet på noget bedre.

Men nuvel, lad os slå dem og gå hele vejen ..

Andreas sagde ...

Heller ikke den lodtrækning jeg havde sat næsen op efter. Men når det nu skal være, så må vi jo slå dem ud på vejen til Parken.

I øvrigt kommer de lige fra en kamp mod FCK på udebane, når vi møder dem om onsdagen. Måske ikke så tosset...

Kalle sagde ...

Schouby er tryllerigigan. Og jeg er må indrømme at han da har visse pointer. OP er på mange måder en rigid gammeldags nisse, i modsætning til Trylleriks Klinsi Light. Det ville være rart med en mellemting her folkens, men måske, bare måske, så har jeg en lille gøjser på for Eriiiik.

Om ikke andet så for at pisse den del af langsiden af som HADER københavnere.

Anonym sagde ...

Jeg kan ikke li Gyllerik. Har stadig kun én ting at sige til hans tydeligvis selvskabte spin der altid lige skal gå ud ove GF LUK RØVEN GYLLERIK!

Kan godt være han er playboy ok kepper alle spillernes koner på skift, men tror ikke han skal røre ved BS´ daarme. Tror faktsik ikke de to´s kemi passer helt.

Desuden har Gyllerik skabt lige så meget eller lidt som Ove på nær 1 plads bedre i tabellen med et par 2 pladser hvor Ove kun fik en 3 plads med hans Dream team der slog Bundby 6-1 i Bundby.

Der er for meget sprut og for mange dejlige damer i Århus til at Erik kan styre hans lyster og den cocktajl duer nok ik.

Ove skal have lov at gøre det arbejde færdigt som han trods alt er ved at vise efterhånden har båret lidt frugt.