torsdag den 21. august 2008

Karen, for satan - du skuffer mig!

Mens Ulle og Karí danser af, mens Brøndby finder ud af om Køhlert skal sige noget eller ej og mens FC Nordsjælland undrer sig over, at de trods ekstreeeeemt fair play ikke er prækvalificeret til en CL-semifinale, har vi andre lige et øjebliks ro til at fundere lidt over de ting, der afgør, om livet er go-go eller no-go.

For i et land med chancen for indian summer liggende lige under de 86 millimeter regn skal man altid være forberedt på den næste portion koldskål.

Denne herlige spise (nogle vile endog kategorisere den som en drik, men så vidt vil denne signatur ikke gå) kan efter behag spices op med jordbær, vanille eller andet godt, men undertegnede er mere til koldskålens svar på husmandsstillingen: Kammerjunkere.

Men, men, men - hvilket mærke skal man dog vælge? Hidtil har vi her på matriklen sværget til Karen Wollfs små banditter, men efter en dårlig madoplevelse(!) efter indkøb i Fakta i Charlottenlund(! #2.0) skal man da lige love for, at Karen er røget i bad standing. For de små frækkerter kunne jo ikke holde krummen, for satan, og så kan det jo være lige meget.

Derfor: Hvor køber du dine kammerjunkere, og hvad skal vi stille op med Karen?

13 kommentarer:

Kalle sagde ...

Jeg køber mine junkere i Irma. De har nogle fine faste no'en. Jeg har dog altid været lidt af en filistiner på området og derfor er Karens fald fra tinderne også nyt for mig.

Anonym sagde ...

Hvis det er den der bakke med speltkammerjunkere så må jeg sige, at jeg synes de er overvurderede. De er uhyrligt faste efter min smag..

Andreas sagde ...

Pludselig slog det mig, at det jo faktisk ER sommer stadigvæk! Det er tid til koldskål, grillaftener, strandture, varme nætter i byen og alt det der. Der mangler bare et eller andet.

Der mangler faktisk så meget, så jeg helt er i tvivl om, jeg overhovedet har fået koldskål med kammerjunkere i den her sæson. Det er sgu sindssygt.

Det virker ellers så overskudsagtigt lige at høvle en gang speltklunker ned i kurven til ens økoaubergine til 25 kroner. Måske kan man lige nå at få den glæde en enkelt gang, inden vi officielt går ind i efteråret.

Er der i øvrigt nogen der kan spise en gris på lørdag? Måske kan vi overtale Mr. Isted Grill til at servere den i høje hæle?

Anonym sagde ...

Har faktisk hørt de bruger Coastzone til det meste teambuilding på Grill Isted Grill.

Forstår ikke helt det fede i spelt? Hvad er fidusen? Hvorfor er spelt i klunken så overskudsagtigt?

Mathias sagde ...

Det er overskudsagtigt, fordi det er dyrt = signalerer "jeg har kassen". Bortset fra det synes jeg nu speltklunkerne smager ok :-)

Andreas sagde ...

Det er ikke bare dyrt, selvom det klart er et væsentligt parameter. Det er også bare så skide hipt at købe hvedemelsalternativer.

Prøv at stille en pakke glutenfri sesamrugbrød op på disken i Solhatten. Så ved du, hvad anerkendende blikke er...

Kalle sagde ...

Jeg har fået anerkendende blikke på en pakke tofu og noget kokoshårvoks i Solhatten, mere skal der ikke til for denne unge lover-lover.

Anonym sagde ...

http://shop.duft-natur.dk/foedevarer/spelt_produkter/kammerjunker_spelt_oekologiske_200_gram_2705_da.html

Lig mærke til de indledende bemærkninger .... ummmmm lækre ummmm

Jesper sagde ...

Jeg hader spelt - ikke mindst på grund af navnet. Det minder mig lidt om Skåde og Tilst, som alt andet lige lyder som en sammentrækning af grimme ord.
Men det værste ved spelt er det det tjald med urhvede und so. Hallo - jeg vil have frisk mad og ikke noget, som Paulus og Grauballemanden gumlede på, når de gik hjem fra værtshus i kridttiden.

Næ, hvede til mig, tak. Og selvfølgelig rug, når der skal spises spegepølse. Men det er en anden sag.

Anonym sagde ...

Det er dét jeg mener:

"Koldskål kom an!!

SPRØDE...EKSTRA LÆKRE...OG MED SPELT"

Hvad skal det sidste med for? Og med spelt. Hm, ok. Hvorfor er det ikke nok at de er sprøde og lækre?

Hvad er det spelt gør - bliver man sund, tynd, glad, er det godt for planeten? Kan ikke se hvorfor spelt er så jazz'et..

Anonym sagde ...

Kan se, at der klemte sig et indlæg ind imellem, så det er på sin plads at præcisere, at mit spelt-forherligende citat er fra Frej's shop.duft-natur.dk (hvem helvede finder på sådan en adresse..) link.

Hvilket indlæg der klemte sig ind i øvrigt. Spelt lyder nemlig lige præcis som noget Nysir, eller andre med hang til danske traditioner, kunne have fundet på. Eller måske lyder det bare som 15'erens endestation, Kolt.

Andreas sagde ...

Min nysgerrighed - og lige lovlig god tid - førte til, at jeg lige tjekkede lidt op på det der spelt.

Det er faktisk slet ikke noget hvedealternativ, da spelten faktisk ER en hvedesort. Bare en virkelig gammel variant, som Jesper jo også påpegede.

Det bliver først sundere end Karen Wolff, når de propper fuldkornsspelt i klunkerne, og det tvivler jeg faktisk lidt på, at de har gjort mod de der i plastikæsken i Irma.

Så det eneste signal man rigtig får ud af at investere i speltsagerne er nok mere af den lidt fladere politisk korrekte slags. Så er Solhatten helt klart stærkere sager.

Apropos Solhatten så glem ikke sidegadefesten på lørdag i Saxogade. Det plejer at være fine fester og denne gang kan man bl.a. høre Lily Electric og opleve noget, de kalder fair fodbold, hvad det end måtte være.

Jesper sagde ...

Men det er jo det med den gamle variant, der ikke holder. Jeg mener - Margaret Thatcher er jo på sin vis en gammel variant af Jessica Alba. Og der vil jeg altså mene, at der trods de genetiske fællestræk alligevel er tale om to forskellige produkter, hvis jeg må udtrykke mig således