søndag den 12. juli 2009

Én uge tilbage - hvor står vi?

For en sjælden gangs skyld opholder jeg mig i København under både sæsonoptakten og selve premieren. Ikke noget med Fiat Punto på Amalfi-kysten eller sardiner og hvidvin i Portugal for mit vedkommende. Så i år har jeg haft alle tiders lejlighed til at holde mig ajour med skadessituationen på Fredensvang, modstandernes transfer-aktiviteter og ethvert optræk til rygter om nye spillere i den hvide trøje.

Det sidste har det som bekendt været usædvanligt småt med. Er det nogensinde sket før, at ikke en eneste ny spiller er stødt til truppen op til en ny sæson? Det der kontinuitet virker opreklameret, når man sidder midt i en fjollesæson, der bare burde være meget mere fjollet.

Til gengæld har de nærmeste konkurrenter til pladserne lige udenfor medaljerne været forholdsvis aktive. FCM er undtagelsen, mens en rus jo nærmest har grebet AaB, der virkelig har shoppet igennem. Efter et par sæsoner med usædvanligt mærkelige indkøb har de her i sommerpausen hentet folk, der måske kan tippe balancen i deres retning igen.

På Vesterbro må vi derimod sætte vores lid til, at sidste sæsons århusianske powershopping nu for alvor begynder at kaste et gyldent skær over os. Skal man stole på Erik Rasmussen, så er medaljer en reel mulighed, hvis vores profiler holder sig fri for alvorlige skader.

Jeg tvivler en hel del på, at medaljer kommer på tale. Jeg er bange for, at vi kommer lidt haltende fra start, mens Nando, Dioh, Devdariani og Howard spiller sig i form. Til gengæld gætter jeg på, at vi fra midten af august begynder at bide fra os, og at mange vil blive overrasket over vores offensive styrke. Defensiven gemmer vi til en anden gang, men med Feilhaber i noget nær topform bagved den tysk/liberianske drømmeduo fra himlen tror jeg på store ting.

Jeg spår Feilhaber til at blive en af efterårets største profiler i hele ligaen. Intet mindre kan gøre det. Han spiller maksimalt i Århus indtil næste sommer, og til den tid blæser han formentlig hele vores transferhistorik i småstumper med et salg på den gode side af 30 mio. Men først er der jo liiige den der halvtunge sæsonstart. Kan de første tre kampe veksles til fire points, så vil det ikke betyde sommerdepression i 1650. Det skal nok blive hylt, lang tid før sensommeren bliver til efterår!

Ingen kommentarer: