torsdag den 10. september 2009

Hvorfor vi vinder over Brøndby?

Ja, siden du nu spørger, så vil jeg gøre mig den ulejlighed at forklare, hvad den primære grund er, til at vi ikke bare får det vigtige ene point ude mod Brøndby - men at drengene rejser hjem med alle tre.

Nando Rafael. Selv tak, det var så lidt.

Nå, du vil også gerne have, at jeg forklarer mig lidt nærmere? Så siger jeg tak for interessen, og forklarer mig lidt nærmere.

Da Nando kom til Århus for mere end et år siden var det med en king size kuffert fuld af enorme forventninger pga hans, efter vores forhold, helt ekstreme CV. De forventninger indfriede han ikke helt i sin første sæson. For at sige det pænt.

Der blev spekuleret i, om han nu også var så skide god, eller om han bare var endnu et tysk-angolansk evighedstalent. Et par måneder efter de diskussioner viser det sig nu, at det første var tilfældet. Han er så skide god. Ja, faktisk hører han uden tvivl til i det lille eksklusive topfelt af angribere i superligaen, der kan det der helt ekstraordinære. Der går han rundt sammen med Peter Utaka og Njogu Demba-Nyren. De er en klasse over mere ordinære angribere som Jesper Bech, Morten Duncan, Dame N'Doye og Jeppe Curth.

Det der har vist sig at være tilfældet med Nando Rafael, det er hans force som lokum, eller target man som de kalder det andre steder, kombineret med en tiltagende scoringsfrekvens, der sagtens kunne sende ham forbi Peter Graulunds scoringsrekorder fra de seneste sæsoner, når sæsonen gøres op til sommer. Han ved, hvor han skal stå i feltet, når det går løs, og ikke mindst så ved han alt om, hvordan man tager boldene ned, dækker dem, og sender dem videre. Den disciplin mestrer han bedre end nogen andre i ligaen.

Og det kommer han til at bevise i Brøndby på søndag. Det er ikke helt sikkert, at han kommer til at stå bag den afgørende scoring. Men det er meget oplagt, at han vinder duellen med Brøndbys midterforsvar, og det bliver, ifølge min spåkugle, den afgørende faktor på søndag. Vi vil i perioder blive presset tilbage, og vi vil få behov for mange gange at ramme Nando, vinde sekunder, og så gøre os farlige på alle de angreb, han sætter i gang. Han bliver nøglen, og han kommer til at afgøre kampen. Måske oven i købet med en scoring.

Og så fik vi klaret den. Vi ses.

3 kommentarer:

Mathias sagde ...

Jeg er hælder helt til skribentens betragtninger. Især efter Nandos soloshow i Farum, hvor han var en spilstation af de meget brugbare. Han må være opvokset med det sygeste kødkvæg på pampassen..

Unknown sagde ...

"Opvækst" og "syg" hører helt klart sammen her. Omend ikke på Pampassen, dog.
Ham og Hunden er i mine, helt blankt hvide, briller den mest irriterende angrebsduo i Suppen lige nu for ethvert forsvar.
Med Vaya Con Dio som supersub.

Og så til Betonen..

The Hook sagde ...

Hunden og Nando - se det er gift. For det Nando ikke kan det kan Hunden - og visa versa. Har smidt 50 på at vi vinder 2-1 og Nando er første målscorer.