mandag den 17. august 2009

Kugler af guld

Mange århusianere går nok omkring sig selv i deres køkkener i disse dage mens de forgæves prøver at mindes, hvad det nu er, man altid spiser, når drengene henter de gyldne medaljer hjem til Århus. Kuglerne af guld.

Du tager en risotto af den helt klassiske slags, med mindre du slet og ret vil nøjes med en simpel portion kogte ris (men lad være med det). Mens risottoen stadig er varm river du rigelige mængder parmesan i risene, og sætter den til at køle af. Giv den også et æg - det får skidtet til virkelig at hænge sammen.

Saml nu en lækkerbidsken efter eget valg. Nogen foretrækker en fast kødsovs, andre kogt skinke og mozarella, men jeg vil anbefale, at du hakker og blander en skålfuld mozarella, parmaskinke, basilikum og soltørrede tomater. Krydr efter behag.

Saml nu en kugle risotto og lav en god fordybning, hvor du kan lægge en portion af dit fyld. Tag yderligere en gang risotto og luk hullet, så ingen længere kan få øje på fyldet. Vend riskuglen i mel, herefter i æggehvide og til sidst i rasp, før du steger den i varm rapsolie. Når den er gylden og sprød hele vejen rundt, står du med en kugle af guld. Velbekomme.

10 kommentarer:

Jesper sagde ...

Jeg er ikke fan af risotto, så jeg sprang en del af detaljerne over. Men jeg kan konstatere, at du lige har gjort det, som alkymister har prøvet i et par hundrede år.

Det er sgu egentlig ret sejt. Og hvem skulle have troet, at rapsolie spiller så fremtrædende en rolle?

Anonym sagde ...

For at citere nogle rappe GF-fans i Parken:

Ho-mo, ho-mo, ho-mo, ho-mo!

Unknown sagde ...

Ahhh en klassisk suppli, opfundet for at udnytte resterne af risotto.

Jeg havde glemte denne romerske perle. fantastisk som hurtig snack.

Kim Næst' År sagde ...

Romersk? Den er siciliansk om jeg må bede. Og fremragende. Intet mindre.

Boller af guld som vi kan lide dem.

Kaysen sagde ...

Jeg kipper med min sixpence, hvis du kommer op med en opskrift på boller af sølv, bronze eller boller af europakval!

gl. egå sagde ...

Kugler af guld = Grufuld klage

j-kid sagde ...

9:58. Prego.

Anonym sagde ...

Det må sgu blive noget af det første, der laves på i det lille køkken på Kongebrogade i Kolding!

Takker for opskriften, og generelt en utrolig alsidig side. Hvem havde tænkt sig, at man allerede nu kan se, hvordan ligaen ender denne sæson, så behøver man jo ikke se de sidste 28 runder.

Mvh
BPD

Jonas Karmark sagde ...

Uhhmm yum yum. Smager af mam skulle jeg hilse at sige på KUltras hurtige besøg i Vestebro Hardcore bulen før kampen i lørdags.

Eriktionen lever!

Unknown sagde ...

Smukke boller! - Har ikke lavet dem hjemme før, men køber dem ofte hos Il Pane de Mauro på Bryggen. Netop af samme årsag. For at tage lidt forskud på guldet!